کتابخانه عمومی شهید میر حسینی زابل

دوست ما کتاب

4 کتاب کتابخوان ماه دی ماه

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد معرفی کرد؛ 4 کتاب برای طرح کتاب‌خوان ماه دی 1395
معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های «حریم ریحانه»، «روزی که آموس بیمار شد»، «کیش پارسایان» و «نقشه نقش بر آب» را در قالب دهمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه دی 95 معرفی کرد.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «حریم ریحانه» تألیف گروه پژوهشگران، «روزی که آموس بیمار شد» نوشته فیلیپ کریستین استد، «کیش پارسایان» نوشته آیت‌الله مجتبی تهرانی و «نقشه نقش بر آب» بیانات مقام معظّم رهبری ویژه دی ماه 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

حریم ریحانه
نوشته نعیمه اسلاملو و جمعی از نویسندگان
انتشارات تلاوت آرامش
130 صفحه


اگر به دنبال کتابی هستید که مستند به آیات قرآن و روایات، مستدل، منطقی، عقلانی، علمی و در عین حال به زبانی ساده و روان، به تبیین موضوع پوشش و عفاف پرداخته باشد، این کتاب یک گزینه بسیار عالی برای مطالعه است.

روی جلد کتاب نوشته شده: اولین دائرة المعارف و اطلس پوشش و عفاف در کشور؛ با نگاهی به محتوای کتاب مشخص می‌شود که این ادعای مؤلفان تقریباً ادعایی برحق است.

کتاب به مقوله حجاب و عفاف نگاهی جامع دارد. یعنی هم از منظر درون دینی و هم از منظر برون دینی به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.

این اثر مصور و تمام رنگی است و در عین برخورداری از حجم نسبتاً کم (130 صفحه) از جامعیت بالایی برخوردار است. بدون زیاده‌گویی‌های اضافی، در عین رعایت اختصار از کمال اتقان در ارائه مباحث را داراست.

در این کتاب سعی شده از تمامی زوایای ممکن به موضوع پوشش و عفاف نگاه شود. (از 18 منظر درون دینی و برون دینی) شکل پرداختن به این موضوع و انتخاب گفتمانی جدید در این حوزه، از مزیت‌های منحصر به فرد این کتاب به شمار می‌رود.

برخی از عناوین کتاب عبارتند از:

- تاریخچه پوشش و عفاف در کشورهای جهان و ایران (این فصل با ارائه اسناد متقن تاریخی و عکس‌های متعدد، از دروه‌های مختلف تاریخی نشان می‌دهد که بشر در طول تاریخ فطرتاً طالب حجاب بوده است، تا اینکه نظام سرمایه‌داری و دستگاه‌های تبلیغاتی‌اش از دوره رنسانس به بهانه پیشرفت و توسعه، برهنه کردن جوامع را در پیش گرفت!)

- پوشش و عفاف در ادیان الهی و کلام بزرگان و مشاهیر جهان.

- سیمای عفاف در قرآن کریم و در احادیث و روایات معصومین علیهم السلام همراه با برخی از مهمترین احکام پوشش و عفاف.

- فقط همسرم (ذکر نابترین احادیث ذکر شده در موضوع آیین همسرداری در کلام معصومین علیهم السلام)

- بررسی شبهات حجاب (پاسخ‌های مستدل و منطقی به رایج ترین شبهات در مورد موضوع حجاب و عفاف)

- عفاف در حبس (داستان غم انگیز کشف حجاب در ایران)

- هجوم خاموش (بررسی شبیخون فرهنگی دشمن پیرامون حجاب و عفاف)

- علم هم تجربه کرده است (اثرات حجاب و عفاف از نگاه علم)

روزی که آموس بیمار شد
نوشته فیلیپ سی. استید؛ ترجمه سمیرا ابراهیمی
انتشارات امیرکبیر/ کتاب‌های شکوفه
36 صفحه



"روزی که آموس بیمار شد"، داستان مصوری برای گروه سنی الف است. داستانی عمیق و جذاب که مفهوم دوستی و مهربانی و پاسخ دوستی را به خوبی به کودکان می‌آموزد. در این کتاب می‌توانیم ارزش دوستی را به دیگران یادآور شویم و ببینیم که نتیجه خوبی ما در حق دیگران، روزی به خود ما باز می‌گردد. شاید مهربانی‌های آموس مصداق این ضرب المثل باشد:

«تو نیکی می‌کن و در دجله انداز - که ایزد در بیابانت دهد باز»

آموس، مردی است که در باغ وحش شهر کار می‌کند. او هر روز کمی از وقتش را با دوستانش در باغ وحش می‌گذراند. با فیل بازی می‌کند، با لاک‌پشت مسابقه‌ دو می‌دهد (لاک پشتی که همیشه برنده می‌شد)، کنار پنگوئن خجالتی ساکت می‌نشیند، به کرگدنی که همیشه آب بینی‌اش می‌آید کمک می‌کند و هنگام غروب برای جغدی که از تاریکی می‌ترسد داستان می‌خوانَد... تا هنگامی که آموس بیمار می‌شود.

در ابتدای کتاب، نویسنده و تصویرگر (فیلیپ سی. استید و ارین ای. استید) یادداشتی برای کودکان ایرانی نوشته‌اند با این عبارات:

"بچه‌های عزیز، ممنون از شما برای خواندن این کتاب!
با کمک شما آموس به زودی حالش خوب میشه. هورااا !
دوستان شما،
فیلیپ و ارین استید

کتاب «روزی که آموس بیمار شد» موفق به دریافت پنج نشان از جشنواره لاک پشت پرنده در سال 1394 شده است.

کیش پارسایان (دروس استاد آیت‌الله مجتبی تهرانی)
تدوین زیر نظر علی‌اکبر رشاد
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
208 صفحه



مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی از جمله بزرگانی بودند که ارتباط نزدیکی با عموم مردم و به ویژه جوانان داشتند. این مطلب در کنار درجه بالای علمی که حاصل سال‌ها خوشه‌چینی از دریای معرفت بزرگانی چون امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و... است باعث شده تا آثار ایشان در عین عمق و دقت علمی، از زبانی ساده و قابل فهم برای عموم برخوردار باشد.

این کتاب که به عنوان مدخلی برای ورود به بحث‌های اخلاقی محسوب می‌شود، برگرفته شده از برخی از سلسله مباحث اخلاقی و معرفتی حاج آقا مجتبی است. آمیزه‌ای از اخلاق نبوی و عرفان علوی که با آیات و روایات آمیخته و به براهین عقلی نیز مزین شده و از جویبار لسان ایشان در کام تشنه طالبان سلوک الی الله ریخته می‌شود.

مباحث کتاب مشتمل بر سه بخش ایمان، صفات مؤمنان و پیام پارسایی است؛ در بخش نخست مهمترین مسائل ایمان همچون: ماهیت، مراتب، عوامل کاهش و افزایش و آثار فردی و اجتماعی ایمان بررسی شده است. در بخش دوم، صفات و حالات مؤمنان به استناد آیات و روایات بررسی و طبقه‌بندی شده است. در نهایت در بخش سوم به شرح و تفسیر خطبه همّام اختصاص یافته است که در حقیقت شرحی بر بیان امیرالمؤمنین علیه السلام در توصیف ویژگی‌های متقین است.

نقشه نقش بر آب
گردآورنده پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی)
انتشارات انقلاب اسلامی
248 صفحه



این کتاب، مشتمل بر فرازهای مهمی از رهنمودهای رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در طول سال‌های 88 و 89، پیرامون فتنه سال 88 است. کتاب با توجه به محتوای محوری سخنان معظّم له، در پنج فصل با این عناوین تدوین شده است:

دهمین انتخابات ریاست جمهوری؛ مواضع رهبری پس از انتخابات تا نماز جمعه 22 خرداد؛ حوادث پس از انتخابات؛ کسب بصیرت و جنگ نرم.

فصل نخست کتاب به بررسی و تحلیل اهمیّت انتخابات در نظام اسلامی، تلاش دشمنان برای سرد و تعطیل یا بدنام و مخدوش کردن انتخابات، وظایف جداگانه‌ مردم و نامزدها در انتخابات، نکاتی در آسیب‌شناسی انتخابات و برخی پیش‌بینی‌های رهبر معظّم در خصوص حضور پرشور مردم در انتخابات پرداخته است. فصل دوم به ذکر برخی از مهمترین مواضع رهبر انقلاب از پس از انتخابات تا نماز جمعه 29 خرداد اختصاص دارد. مفصّل‌ترین فصل این کتاب، فصل سوّم آن است که در عناوین متعدّدی به بررسی حوادث پس از انتخابات پرداخته است. این‌که چرا ماهیّت حوادث بعد از انتخابات به «فتنه» تعبیر شد و توطئه‌های پشت پرده‌ آن چه بودند. شرح ماجرای فتنه، از طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمن قبل از انتخابات تا بازیگران فعّال داخلی در این صحنه؛ موضوعاتی درباره‌ کارنامه‌ مردم و خواص، نقش دشمن، نیروهای امنیّتی و انتظامی و بسیج و رسانه‌های داخلی برخی از مباحث این فصل است.

یازده راهکار برای مقابله و دفع فتنه، برگرفته از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی، نظیر پایبندی به قانون و کسب بصیرت، ابراز اعتماد نخبگان به نظام، پرهیز از شایعه‌پراکنی علیه مسئولان و... از دیگر مطالب مهم این بخش است.

بخش مبسوطی از این فصل، «پیام‌ها، تجربه‌ها و درس‌های» متعدّد حوادث پس از انتخابات 88 را از زوایای مختلف بررسی کرده و در آخرین بخش آن نیز، ضمن تشریح حماسه‌های 9 دی و 22 بهمن، برخی از نتایج این حوادث برای ملّت و نظام جمهوری اسلامی احصاء شده است.

در فصل‌ چهارم این اثر با عنوان «کسب بصیرت»، علاوه بر تشریح معنا، ابعاد و سطوح بصیرت و نیز ضرورت و اهمیّت آن، مصادیق این مفهوم مهم در منظومه‌ بیانات رهبر معظّم انقلاب پیرامون فتنه 88 تبیین و تحلیل شده است. الزامات کسب بصیرت، نتایج فقدان بصیرت و وظیفه خواص در ایجاد بصیرت در خود و دیگران، از دیگر موضوعات مورد بررسی در این فصل هستند. همچنین موضوعات دیگری چون اهمیّت جنگ نرم، معنا و منشأ جنگ نرم، هدف دشمن از جنگ نرم، خطوط اصلی در جنگ نرم، راه‌های مقابله با جنگ نرم دشمن، نقش افسران جوان جنگ نرم (دانشجویان)، نقش اساتید در فرماندهی جبهه‌ی جنگ نرم و... بررسی شده‌ است.

هر ماه چهار عنوان کتاب از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب طرح «کتاب‌خوان ماه» از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌‎های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ترویج فرهنگ کتابخوانی، برخی معضلات فرهنگی و اجتماعی نیز با مطالعه کتاب‌ها مرتفع شود. معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون ارائه در نشست‌های کتاب‌خوان، ‌کتاب‌خوان مجازی،‌ انتشار طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ برگزاری جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود.

[ پنجشنبه, ۲ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۱۰ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

درباره کتاب(زمستان فصل مردن نیست)

رمان «زمستان فصل مردن نیست» از نوع رمان‌های انتقاد اجتماعی با نگاهی روان‌شناختی است. نویسنده در این نوع رمان به طرح مسئله اجتماعی با دید انتقادی می‌پردازد. او در این رمان موضوع «زنان آسیب دیده اجتماع» را به نحوی به نمایش می‌گذارد و آگاهانه تباهی و ناروایی‌های اجتماعی را می‌بیند و به اعتراض بر ضد آن بر‌می‌خیزد. اعتراض نویسنده به نوعی اشاره به زنانی است که در حاشیه امن و رفاه اجتماعی قرار دارند. نویسنده آگاهانه این دو طبقه جامعه را در داستانش روبروی هم قرار می‌دهد و واقعیت بی‌عدالتی جامعه امروز ما را افشا می‌کند. رمان، هرگز بر اساس احساساتی‌گری نگارش نشده و از احساسات و هیجانات عاطفی غلو شده پیرامون حوادث اطرافش به دور است.
نویسنده بیشتر بر اوضاع زنان آسیب‌دیده اجتماع، آدم‌هایی که به وفور می‌توان آنها را دید؛ زنانی که معتادند و یا رانده شده از خانه‌هایشان و زنان فراری کارتن خواب
می ‌پردازد. داستانی که در آن توجه بسیار به ویژگی‌های درونی شخصیت‌ها دارد. نویسنده به تشریح علت و معلول اهمیت می‌دهد و به انگیزه‌ها و رفتاری که از شخصیت‌های داستانش سر می‌زند، توجه بسیار دارد. نویسنده در قالب یک قصه شخصیت چند زن، تهمینه، ثریا، عفت، شمسی، فائزه، فریبا، مهتاب، فرناز و مادرش را ترسیم می‌کند و آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد و در نهایت نویسنده هست که به زیبایی و ماهرانه همه آن‌ها را در بالکن خانه فریبا جمع می‌کند و تصویر زیبایی از آن‌ها در کنار هم می‌آفریند.
نویسنده می‌پرسد: «من نمی‌دونم اصلا چطوری یه زن کارش می‌کشه به این جا؟»
رمان با قصه ثریا و تهمینه آغاز می‌شود. رویارویی دو زن در دو طبقه مختلف اجتماعی. تهمینه، ثریا را در میان سطل‌های زباله شهر می‌بیند. نمی‌داند چرا به او اعتماد می‌کند و از او می‌خواهد به خانه‌اش بیاید. از ثریا می‌خواهد زندگی‌اش را برایش تعریف کند و تهمینه بنویسد. زیرا تهمینه نمایشنامه‌نویس است و قرار است درباره شخصیتی مثل ثریا بنویسد. (شاید تهمینه در داستان، خودِ نویسنده رمان باشد)
نویسنده با نگارش این رمان می‌خواهد بداند چرا نمی‌تواند بدون قضاوتِ آدمی دیگر، خودش را در پوستین او، از نو ببیند؟ دوست دارد بفهمد اگر قصه‌های زنان آسیب‌دیده اجتماعش واقعی یا واقعیت‌های زندگی هستند، او کجایشان ایستاده است؟
نکته حائز اهمیت این است که نویسنده در رمانش به کتابِ «زندگی روایت است: هانا آرنت» نوشته ژولیا کریستوا اشاره می‌کند. هانا آرِنت نویسنده و فیلسوف آلمانی‌–‌یهودی تبار است. در واقع این اثر، آرنت را به عنوان فیلسوفی می‌‌شناساند که با انگیزه‌ «عشق به جهان» در پی تحقق بخشیدن به روند زندگی و گریز از «عدم تعلق» است.
چرا تهمینه این کتاب را می خواند؟ شاید تهمینه می‌خواهد مانند هانا آرنت باشد. از آنجایی که وی یک زن است و نگاهش به حقوق زنان تا حدود زیادی نشات می‌گیرد.
«می‌خواهم داستان زندگی یه زن بی‌خانمان رو بگم. افسانه نمی‌گم. می‌خوام واقعیت رو بنویسم. می‌دونم واقعیت کمکِ زیادی نمی‌کنه، ولی الان این تنها چیزیه که می‌بینم و می‌تونم درباره‌ش بنویسم.»
نویسنده، به خوبی شخصیت‌های داستانش را می‌شناسد. فهمیده است که چطور جان و روح‌شان را تکه و پاره می‌کنند. هر شب کابوس می‌بینند و خودشان را بر لبه پرتگاهی عمیق و عظیم در آستانه فرو افتادن و با ته مانده امید برای رسیدن به آن سو نجات‌دهنده می‌بینند.
نویسنده می‌نویسد: «بزرگترین آرزوی شخصیت‌های داستانم این است که سر پناهی داشته باشند. دل‌شان زندگی کردن می‌خواهد. آنها می‌خواهند مانند خیلی ار زن‌های جامعه، پاک باشند. با یک مرد ازدواج کنند و به سقفی که از آن خودشان باشد، پناه ببرند.» فرشته نوبخت در مورد رمانش می‌گوید: «این رمان سعی دارد نوعی نگاه همدلانه و زنانه را برای زندگی در شهری که عضوی از آنی هستیم پراکنده کند.»
چیزی برای ترسیدن ندارد...«کسی نمی تواند درد را از من بدزد. هیچ کس دنبال کاغذهای سیاه شده با کلمه و فایل‌های انباشته از عکس و فیلم زن‌های بیچاره نیست»
نویسنده می‌گوید آدم‌ها در عمقِ چاله‌هایی که زندگی برایشان می‌کَنَد خودشان را پیدا می‌کنند. در نقطه صفر. جایی که پس و پیش دیگر هیچ اهمیتی ندارد، جایی که باید خود را از زمین، از تهِ چالی بکَنی و بند شوی و اوج بگیری.
«به انتهای داستان رسیده‌ایم. به جایی که آرزوی هر کسی بعد از زمان درد و رنج است. لحظه‌ای که بشود، خندید و دلهره نداشت. لحظه‌ای که تمام نشود یا دست‌کم در میان دردها و رنج‌ها و فقدان‌هایِ ما تکثیر شود. خرد شود و قطره قطره لابه‌لایِ اضطراب‌ها و تلخی‌ها تزریق شود. ما شبیه آدم‌هایی که کاشف جزیره‌های کوچکی بوده‌اند و شاهد ناپدید شدنِ یخچال‌های بزرگ در اعماق اقیانوس، به پدیده‌های زندگی نگاه می‌کنیم. از جستجوی مفهوم زندگی خسته شده‌ایم و دل‌مان زندگی کردن می‌خواهد.»

[ پنجشنبه, ۲ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۰۴ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

نگاهی به تصویر خشم کودکان یا همان خشم قلمبه

بی تردید هر پدر و مادری با مساله ای به نام خشم کودکان برخورد داشته است .چگونه می توان خشم

کودکان را مهار و آنان را به مقابله با آن تشویق کرد ؟

آیا راه زیباتری برای سخن گفتن از حس نازیبایی چون خشم وجود دارد ؟ میری دلانسه در این کتاب

مهار خشم توسط کودک را در قالب داستانی تصویری  تجربه کرده است . پسر کوچولویی که روز بدی را گذرانده است ؛ وقتی به خانه می رسد با کفشهای گلی خود همه جا را کثیف و کفشها را پرت می کند.

غذا نمی خورد ، خشمگین و عصبانی به اتاق می رود .

از وجود پسر موجودی خارج می شود و آن موجود همه چیز حتی اسباب بازیها را به هم می ریزد .

پسرک در برابر او می ایستد و آن موجود کوچک و کوچکتر می شود . سرانجام  پسرک اورا در

جعبه ای زندانی می کند . تجسم خشم در قالب موجودی حقیقی و بیرونی با هیکلی درشت و رنگ قرمز ریشه در جان بخشی احساسات و مفاهیم دارد .

کودک همه چیز را زنده می بیند وحضور خشم به شکل یک جاندار برای او امری کاملا پذیرفتنی است .

دلانسه نشان می دهد که  خشم قلمبه مرز کاملا مشخصی ندارد و شکل گیری آن تدریجی و نامحسوس است  و تا حدود زیادی در اختیار ماست و می توانیم به آن اجازه ی بروز بدهیم یا ندهیم .

نکته ی بعدی آن است که ویرانگری خشم و عصبانیت تنها به دیگران آسیب نمی زند ؛ بلکه خود شخص نیز از آسیب آن در امان نخواهد بود . نویسنده می کوشد تا مسئولیت غلبه بر خشم را بر دوش کودک بگذارد .  دلانسه در قالب یک کتاب تصویری 32 صفحه ای با زیبایی و جذابیت از زمینه ها، شیوه ی بروز ، اوج گیری ، عواقب و روشهای مهار خشم در در کودکان می گوید و نسبتا از سقوط در ورطه ی پند اندرز و مستقیم گویی به دور می ماند . تصاویر کتاب علاوه بر همراهی با متن بخشی از بار آن را بر دوش می کشند ؛ به گونه ای که با دقت در زوایا و ابعاد آنها می توان نکات ریز و درشت دیگری را یافت که متنبه شکل مستقیم به آن نپرداخته است .

خانم  نرگس سیدی

[ پنجشنبه, ۲ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۵۰ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

روایتی از امام صادق (علیه السلام)

قال الصادق علیه السلام

تامل یا مفضل ما انعم الله تقد ست اسماوه به علی الا نسان من ...الکتابه التی بها تقید اخبار الما ضمین للباقین للا تین  و بها تخلد الکتب فی العلوم و الاداب و غیرها 

امام صادق (ع)فرمود:

ای مفضل در نعمتهایی که خداوند به انسان ارزانی داشته است بیندیش ...از جمله این نعمتها نویسندگی است که اخبار گذشتگان را به باز ماندگان و از بازماندگان به آیندگان می رساند .به سبب آن است که دانشها و آداب و جزآنها در کتابها جاویدان می ماند.

                                      بحار الانوار ج60؛ص

[ پنجشنبه, ۲ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۴۵ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]