کتابخانه عمومی شهید میر حسینی زابل

دوست ما کتاب

میلاد با سعادت حضرت جواد الائمه علیه السلام بر تمامی شیعیان و عاشقانش مبارک باد.

با آمدنت ختم شده غصه‌ی بابا

لبخند تو شد ساحل آرامش دریا

شد بسته در تهمت بی‌پایه و بی‌جا

مبهوت شد از ذره‌ای از علم تو یحیی(یحیی بن اکثم)

 http://uupload.ir/files/eu50_12.jpg

[ سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۱۲ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت باد.

[ يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۰۴ ب.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

انتشار چند کتاب از سوی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، سومین نشر «تاریخ فلسفه اسلامی»، اثر هانری کربن منتشر شد. این کتاب با ترجمه آلکسی کوزنتسوف از زبان فرانسوی به زبان روسی صورت گرفته و با ویراستاری علمی دکتر یانیس اشوتس، زیر نظر شورای ویراستاری سری آثار فلسفی سامان یافته است.
بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، دومین نشر ترجمه روسی کتاب «قضاء امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام» تالیف علامه محمد تقی شوشتری را منتشر کرد. این اثر توسط ملیکا ایبراگیموا از فارسی به روسی ترجمه و توسط دیمیتری کارتاشوف ویرایش شده است.
ترجمه روسی سومین اثر آیت‌الله امینی با نام «جوان و همسر گزینی» از سوی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه به چاپ دوم رسید. این اثر به پرسش‌های رایج جوانان در مسئله انتخاب همسر پرداخته و از منظر اسلام توصیه هایی را به جوانان می‌دهد.
ویراست جدید کتاب «حقوق و سیاست در اسلام: گذشته و حال» اثر دکتر مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه از سوی بنیاد مطالعات اسلامی و با مشارکت دانشگاه دولتی آکادمیک علوم انسانی ـ مسکو منتشر شد.
همزمان با ایام عید نوروز سال 1395 خورشیدی، ترجمه روسی کتاب «نوروز و همگرایی در کشورهای حوزه تمدنی ایران» اثر بهاره سازمند از سوی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه منتشر شد. این اثر با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و توسط انتشارات صدرا ـ مسکو منتشر شد.

این کتاب توسط اسماعیل گیبادولین به روسی ترجمه شده و با ویرایش تاتیانا خانینا در 192 صفحه سامان یافته و با تصاویر رنگی و جلد سخت تحت عنوان «نوروز، متحدکننده ملل» در سال 2016 منتشر شده است.

[ يكشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

مروری بر زندگینامه هانس کریستین اندرسون

زندگینامه هانس کریستین آندرسن   

«هانس کریستین آندرسن » در دوم آوریل ۱۸۰۵ در کلبه محقری در جزیره «فیونی» دانمارک از پدری کفش دوز و بسیار تهیدست متولد گردید و در چهارم اوت ۱۸۷۵ درگذشت. با وجود ظلمت فقر هنوز نوری از شادی در آن کلبه می تابید... 

شعرا,شاعران,نویسندگان

پدربا تمام نیرو برای کامکاری و پیشرفت فرزندانش می کوشید. هانس یازده ساله بود که این اشعه ی حرارت بخش نیز خاموش گردید؛ پدرش وفات یافت و او ناگزیر تحصیل را رها کرد و به تلاش برای معیشت پرداخت. لیکن نتوانست موفقیتی به دست آورد و به ناچار با عشقی شگفت آور که به آموختن داشت به مدرسه مخصوص بینوایان و یتیمان رفت، در حالی که به جز مطالعه، به حرفه تئاتر نیز علاقه وافری داشت. هانس چهارده ساله بود که به صورت ولگردی بی خانمان به کپنهاک پایتخت کشور خود قدم نهاد. روزهای اول برای تحصیل معاش به آوازه خوانی در کوچه ها پرداخت و پس از چندی توانست کار بی ارزشی در یکی از تئاترها بیابد، اما چندی بعد او را به علت آن که بلوغ، لطف صدای او را از بین برده بود، اخراج نمودند. هانس بار دیگر سرگردان کوچه ها شد. لیکن نبوغ او وی را با چندین تن از هنرمندان سرشناس عصر خویش آشنا نمود و همین آشنایی سبب شد که وی بتواند در تئاتر سلطنتی راه پیدا کند و چون تقریباً از نظر معاش خیال وی راحت شد فوراً در دانشگاه کپنهاک به ادامه تحصیل پرداخت. هانس اولین مجموعه شعرش را «سفری پیاده از کانال هولمن تا شرق آماگار» نام نهاد. این کتاب را می توان ترانه های رنج بار تنهایی و گرسنگی و دربه دری نام نهاد که آن را در سن ۲۲ تا ۲۵ سالگی تنظیم و منتشر کرد. این ترانه ها به حدی بر هنردوستان مقبول افتاد که «فردریک ششم» برای وی یک مقرری قابل توجه تعیین و از این زمان زندگی هانس به طور کلی تغییر کرد و او توانست بدون بیم از گرسنگی و رنج فردا ،به کارهای ادبی بپردازد و حتی با مسافرت به ممالک اروپایی (کشورهای ایتالیا، فرانسه، سویس و آلمان) مردم را بیشتر بشناسد و با طبیعت و روحیات آن ها بیش از پیش آشنا شود. ره آورد این سفر دو ساله افسانه ها و داستان های دلکشی است که در مجموعه ای به نام «افسانه ها و سرگذشت ها» منتشر نمود. تکنیک ساده، لحن بی پیرایه و خالی از قید اشعار، توانست هانس را به عنوان یک نویسنده بزرگ و این کتاب را شاهکاری برای مطالعه بزرگسالان و کودکان تمام اروپا معرفی کند. آندرسن پس از چندی داستان دیگری به نام « ویلون نواز تنها» و نیز پس از چند ماه داستان دیگری به نام «بدیهه سرا» منتشر نمود. وی درآن زمان نویسنده ای مقتدر بود که همه مردم به وی علاقه داشتند و حتی به شدت مورد توجه دربار بود. این موفقیت ها و شهرت اعجاب آور او، منتقدین و نویسندگانی را که سال ها خون دل خورده و در مکاتب مختلف طبع آزموده بودند به شدت عصبانی کرد تا آنجا که هر روز مقاله ای علیه وی منتشر می شد. آندرسن که تصور می کرد بزرگترین حامیان وی هنرمندان و منتقدین خواهند بود، از احساس کینه و دشمنی این گروه به شدت آزرده شد. ناچار از وطن خویش مسافرت کرد و در هر کشور اروپایی مدتی اقامت نمود. اما افسانه های او به سرعت مشهور شد و با آن که آندرسن خود به آنها علاقه ای نشان نمی داد به تکمیل افسانه هایش پرداخت و نخستین جلد آن ها را با بخش هایی که در سال های ۱۸۳۶ و ۱۸۳۷ انتشار داده بود تکمیل کرد و در دسترس همگان نهاد؛ از آن به بعد افسانه های دیگری از این مجموعه منتشر کرد که آخرین آنها را در سال ۱۸۷۲ به چاپ رسانید.
در سال ۱۸۶۷ به پاریس رفت و مورد استقبال بی دریغ محافل هنری و مردم قرار گرفت تا اینکه در اواخر عمر به میهن خود بازگشت و در اثر حادثه ای سخت مجروح شد و سه سال پس از این تصادف در سال ۱۸۷۵ در گذشت. در مراسم خاکسپاری تجلیل عظیم و بی سابقه ای از وی به عمل آمد و پادشاه دانمارک شخصاً در تشییع جنازه او شرکت کرد، زیرا به راستی گوهری ارزنده از تارک ادبیات دانمارک گم شده بود.
از آندرسن قریب ۳۵ جلد کتاب باقی مانده است که علاوه بر کتاب هایی که قبلا ذکر شد می توان «مجموعه قصه» و «داستان»، «افسانه های کوتاه»،و کتاب دلکش و عمیقی به نام «زندگی من» و «تصاویر بی تصویر» رانام برد.این کتاب مشهورترین اثر این نویسنده است که در آن تجسمی لطیف از «کپنهاک» تا رود «گنگ» و از «گروئنلند تا صحرای آفریقا» در آن نقاشی شده و در این نقاشی نهایت استادی به کار رفته است. محتوای آن نیز بسیار عمیق و گیراست و بیشتر از سایر آثار وی لطف و زیبایی با عمق فلسفی و طنز و انتقاد از نابسامانی ها درهم آمیخته است. قهرمانان آثار افسانه های وی زیبا، پرحرکت و اغلب مقتدرند، لیکن تنها از اقتدار خود به سود خصایل پاک استفاده می کنند. «ژراردو نروال» نابغه ی بزرگ ادبیات معاصر درباره وی می گوید. «همه چیز در آثار او زنده است و محسوس» و واقعاً نیز چنین است.


از معروف‌ترین داستان‌هایش می‌توان: پری دریایی، بندانگشتی، جوجه اردک زشت، زندگی من، ملکه ی برفی، دخترک کبریت فروش و لباس جدید امپراتور و... را نام برد.

خستین آثار اندرسن برای کودکان در سال ۱۸۳۵ منتشر شدند. علاقه و تشویق مردم سبب دلگرمی اندرسن بود؛ به‌طوری‌که تا پایان عمر نزدیک به ۱۵۷ قصه و داستان، ۸ رمان، ۸۰۰ قطعه شعر، ۴ زندگی‌نامه، چند سفرنامه و تعداد بی‌شماری طراحی و کاردستی به شکل کاغذ و برش پدید آورد.

قصه های او محبوبترین داستان ها و خودش مشهورترین چهره ادبیات کودکان در سراسر دنیا شد.

[ شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۳۳ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

سخن بزرگان عرصه کتاب هفته سوم فروردین 95

آیت الله خامنه ای (مد ظله  العالی):

لازم است که مردم را کتاب خوان بکنیم؛ اما از این واجب‏تر، آن است که استعداد نویسندگى را در بین مردم پیدا کنیم و تولید کتاب بکنیم.

[ شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۲۵ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

حدیث هفته سوم فروردین 95

قال امیر المومنین علی علیه السلام :   الکتاب ترجمان النیه   :  نوشتار ؛بیانگر قصد و نیت آدمی است .

                                              غررالحکم و درالکلم ص80

[ شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۲۳ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

برترین نویسندگان کتاب کودک در ایران.

مهدی آذر‌یزدی

نام این مرد برای نسل‌های قبل‌تر از کودکان امروز بسیار آشنا و دوست داشتنی است. این مرد زمانی که در یک کتابفروشی مشغول کار بود، با ادبیات آشنا شد و کتاب‌های مختلفی را خواند. بعد هم تصمیم گرفت داستان‌هایی را که می‌خواند، به زبان کودکانه‌ بازنویسی کرده، فرصت خواندن آن را برای این گروه سنی فراهم کند. او تا پایان عمرش بیش از 30 اثر به نظم و نثر برای کودکان منتشر کرد که معروف‌ترین آنها مجموعه هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» است.

آذریزدی سال ۱۳۴۳ برای نگارش قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب از سازمان جهانی یونسکو جایزه گرفت. کتاب‌های او از طرف شورای کتاب کودک هم کتاب برگزیده سال شده‌اند. او سال ۱۳۷۹ به سبب نگارش داستان‌های قرآنی و دینی، «خادم قرآن» شناخته شد.

او هجدهم تیر ۸۸ در ۸۷ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و در زادگاهش یزد به خاک سپرده شد.

احمدرضا احمدی

حوزه فعالیت این شاعر و نویسنده مطرح تنها به ادبیات کودک و نوجوان محدود نیست و در حوزه‌های دیگری هم فعالیت دارد اما او از مهر سال 1349 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول کار شد و تا زمان بازنشستگی یعنی سال ۱۳۷۳ در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول بود. او تاکنون ده‌ها جلد کتاب در عرصه کودک و نوجوان نوشته و چند بار نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن شده است.

منوچهر احترامی

اگر بخواهیم از مشهور‌ترین کتاب‌های کودک سخن بگوییم و از مردم بپرسیم، بی‌تردید کمتر کسی است که از حسنی نگو یه دسته گل و ده شلمرود و دزده و مرغ فلفلی نام نبرد.

منوچهر احترامی گرچه نامش با طنز و گل‌آقا گره خورده است، ولی او خالق و نویسنده کتاب‌هایی است که شمارگانش حالا به بالای چند ده میلیون جلد رسیده است و چند نسل از کودکان با آن خاطره دارند.

او از دانشکده حقوق دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد، ولی هیچ‌گاه به وکالت و کار حقوقی روی نیاورد و سال‌ها به عنوان طنزنویس با نشریات مختلف همکاری داشت و طی چندسال گذشته اغلب آثارش را در مجله گل‌آقا چاپ می‌کرد. احترامی در دوران حیاتش بیش از 50 عنوان کتاب برای کودکان نوشته و منتشر کرده که «حسنی نگو یه دسته گل»، «خروس نگو یه ساعت»، «خرس وکوزه عسل» و «دزده و مرغ فلفلی» از آن جمله‌ است. این نویسنده، بیست و سوم بهمن 87 بر اثر نارسایی قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

مصطفی رحماندوست

از این نویسنده و شاعر ایرانی، تاکنون 160 اثر به صورت مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان، تألیف و ترجمه داستان‌های کودکان و نوجوانان در ایران و جهان منتشر شده‌است. تیراژ کتاب‌های او به بیش از پنج و نیم میلیون نسخه می‌رسد که از آن میان می‌توان به فرهنگ‌ آسان؛ دانشنامه ویژه کودکان‌ و نوجوانان‌، فرهنگ‌ ضرب‌المثل‌ها؛ مجموعه‌ای ارزشمند از ضرب‌المثل‌های ایرانی، ترانه‌های نوازش شامل مجموعه‌ای از لالایی‌ها اشاره کرد که از آن میان، لالایی عاشورا بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

افسانه شعبان‌نژاد

افسانه شعبان‌نژاد، شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان است. او کارشناس رشته زبان و ادبیات فارسی و کارشناس ارشد رشته ادبیات نمایشی است. شعبان‌نژاد فعالیت خود را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان از سال ۱۳۶۰ با یکی از نشریات امور تربیتی تهران آغاز کرد و مدتی به عنوان سردبیر برنامه خردسالان و برنامه بچه‌های انقلاب در رادیو مشغول کار بود. سردبیری مجلات رشد نوآموز و رشد دانش‌آموز و عضویت در شورای شعر کیهان بچه‌ها از مسئولیت‌های قبلی او بوده است. از او تاکنون حدود ۱۲۰ عنوان کتاب در حوزه شعر و داستان برای کودک و نوجوان منتشر شده ‌است.

محمدرضا بایرامی

بایرامی با کتاب «کوه مرا صدا زد» از قصه‌های ساوالان توانست جایزه خرس طلایی و جایزه کبرای آبی سوئیس و نیز جایزه کتاب سال سوئیس را از آن خود کند که یوتا همیل رایش کتاب کوه مرا صدا زد را به آلمانی ترجمه کرده‌ است. او یکی از بهترین داستان‌نویسان کودک و نوجوان ۲۰ سال اخیر و هم اکنون نیز در این عرصه فعال است.

امیرحسین فردی

زنده‌یاد امیرحسین فردی، نویسنده و فعال عرصه ادبیات داستانی کودک و نوجوان بود. او سردبیری و مدیرمسئولی کیهان بچه‌ها را به مدت ۳۱ سال به عهده داشت و همچنین عضویت در شورای داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئولیت جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، مسئولیت شورای ادبیات داستانی نیروی مقاومت بسیج و مدیریت کارگاه قصه و رمان حوزه هنری از سوابق مسئولیت‌های اجرایی او محسوب می‌شود. او مجموعه داستان‌ها و رمان‌های متعددی را هم برای گروه سنی کودک و نوجوان خلق کرده است. البته مرحوم فردی پیش از هر چیزی به عنوان یک معلم و تربیت‌کننده نسلی از نویسندگان مشهور است.

شهرام شفیعی

نوشتن طنز برای کودکان و نوجوانان ایده‌ای جالب و خلاقانه است که در کشورمان کمتر به آن توجه شده است. شهرام شفیعی، نویسنده جوان کشورمان مدت‌هاست در این عرصه فعالیت و سعی دارد به زبان طنز برای کودکان داستان بنویسد.

او تاکنون از 20 جشنواره جایزه دریافت کرده و در جشنواره برگزیده ادبیات کودک و نوجوان برگزیده اصلی بیست سال ادبیات داستانی و همچنین کتاب خروس سبز، درخت گلابی برگزیده اصلی کتاب دفاع مقدس شده است. شفیعی در طنزهایی که محتوای بیشتر آنها مسائل سیاسی و اجتماعی‌اند، کژی‌ها و نارسایی‌های اجتماعی و سیاسی را با زبان طنز بیان می‌کند. از جمله آثار او می‌توان به داستان بلند طنز «عشق خامه‌ای»، مجموعه سه جلدی «ماجراهای پاشنه طلا»، مجموعه داستان «آوازهای پینه بسته» و ... اشاره کرد.

ناصر کشاورز

ناصر کشاورز، شاعر و نویسنده کودکان سال ۱۳۴۱ در تهران به دنیا آمد. از او تاکنون حدود ۱۶۰ عنوان کتاب در حوزه ادبیات کودکان منتشر شده است.

مجموعه ۱۲ جلدی «شعرهای نی‌نی کوچولو»، مجموعه ۱۲ جلدی «می‌نی‌نی و مامانش»، مجموعه ۴ جلدی «دویدم و دویدم»، «کلاغ زرد»، «مسئولیت»، «آزادی»، «گنجشک و پروانه»، «سیب جان سلام» و «مرا یک دایناسور درسته قورت داده»، ۴ مجموعه «تلخ و شیرین»، «رنگ‌های گمشده»، «از این طرف لطفا فقط هیس» و «بوی نرگس» تعدادی از آثار اوست. او تاکنون جوایز متعددی در حوزه شعر کودک و نوجوان دریافت کرده که دریافت جایزه دوازدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در بخش شعر برای کتاب «مداد کوتاه» یکی از این جوایز است.

هوشنگ مرادی‌کرمانی

هوشنگ مرادی‌کرمانی، نویسنده کرمانی است که داستان‌های او در عرصه کودک و نوجوان مشهور است. او نویسندگی را از سال‌های پایانی دهه 40 آغاز کرد و سال 1353 با انتشار داستان «قصه‌های مجید» تبدیل به نویسنده‌ای مشهور شد و این اثر جایزه مخصوص «کتاب برگزیده سال ۱۳۶۴» را از آن او کرد. اما اولین جایزه نویسندگی‌اش به خاطر «بچه‌های قالیبافخانه» بود که سال ۱۳۵۹ جایزه شورای کتاب کودک و جایزه جهانی اندرسن را در سال ۱۹۸۶ به او اختصاص داد.

این داستان، سرگذشت کودکانی را بیان می‌کند که به خاطر وضع نابسامان زندگی خانواده مجبور بودند، در سنین کودکی به قالیبافخانه‌ها بروند و در بدترین شرایط به کار بپردازند. آثار او به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، هلندی، عربی، ارمنی و هندی ترجمه شده اما اولین اثری که از او به زبان انگلیسی ترجمه شد، داستان سماور از قصه‌های مجید بود که برای یونیسف فرستاده شد. او تاکنون دوبار در سال‌های ۱۹۸۶ و۱۹۹۲ جایزه هانس کریستین اندرسن را از آن خود کرده است.

[ شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۱۹ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

برترین های کتاب کودکان در دنیا.

ه گزارش مشرق، با نظرسنجی از ده‌ها منتقد ادبی از سراسر جهان از نشریاتی چون تایمز، ساندی تایمز و همچنین «دنیل هان» نویسنده نسخه جدید راهنمای ادبیات کودک آکسفورد، برترین آثار در این ژانر ادبی معرفی شده‌اند.

منتقدان در این نظرسنجی بی‌بی‌سی به 151 اثر مربوط به ادبیات کودک رای داده‌اند که شاید حضور برخی از آن‌ها در میان 10 اثر برتر جالب توجه باشد.

«چین و چروک زمان»

1. رمان «چین و چروک زمان» رمانی علمی-تخیلی و فانتزی نوشته «مدلین لانگل» نویسنده آمریکایی برای اولین بار در سال 1963 منتشر شد و داستان آن درباره دختر کوچکی به نام «مگ» است که پدرش که مشغول کار در یک پروژه مرموز است ناگهان ناپدید می‌شود. این رمان کودک و نوجوان موفق به کسب چندین جایزه ادبی از جمله جایزه «لوئیس کارول» شد و در جوایز«هانس کریستین اندرسن» نیز نامزد کسب جایزه بود. در سال 2003 یک کمپانی فیلمسازی کانادایی اقتباسی تلویزیونی از این رمان ساخت که توسط دیزنی در آمریکا توزیع شد اما کمپانی دیزنی در سال 2010 اعلام کرد که حق ساخت این رمان را به دست آورده و قرار است فیملی با بودجه 35 میلیون دلار براساس آن تولید کند.

«جادوگری از دریای زمین»

2. «جادوگری از دریای زمین» نوشته «اورسولا لوگوئین» نویسنده آمریکایی فرانسوی است که برای اولین بار در یک نشریه کوچک در سال 1968 منتشر شد. داستان این رمان کلاسیک و فانتزی در مجمع‌الجزایری خیالی به نام «Earthsea» (دریا زمین) روی می‌دهد که روایتگر ماجرای پسری به نام «گد» است که برای آموزش به مدرسه جادوگری می‌رود و در این راه با اژدهای درون خود روبه‌رو می‌شود و سرانجام به دانایی می‌رسد. «اورسولا گوئین» بعدها رمان‌های دیگری به نام‌های «مقبره آتوان»(1971)،«دورترین ساحل»(1972)،«تهانو»(1990) و همچنین «بار دیگر»(2001) را در دنباله رمان «جادوگری از دریا زمین» نوشت. «مارگارت اتوود» رمان «جادوگری از دریا زمین» را به عنوان یکی از منابع ادبیات فانتزی معرفی کرده است. این رمان با آثار مطرحی چون «ارباب حلقه‌ها» و «جادوگر شهر اوز» مقایسه می‌شود.

«چارلی و کارخانه شکلات‌سازی»

3. «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» به قلم «رولد دال» نویسنده انگلیسی یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار ادبیات کودک و نوجوان است که روایتگر ماجراهای کودک فقیری به نام «چارلی» در یک کارخانه شکلات‌سازی است که متعلق به شخصی به نام «ویلی وانکا» است. «رولد دال» در سال 1972 دنباله رمان خود را در کتابی تحت عنوان «چارلی و آسانسور شیشه‌ای بزرگ» منتشر کرد و حتی قصد داشت قسمت سوم این رمان را نیز منتشر کند اما هرگز آن را به پایان نبرد. دو فیلم «ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی» (1972) به کارگردانی «مل استوارت» و «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» (2005) به کارگردانی «تیم برتون» بر اساس این رمان به سینما آمده‌اند.

«وینی دپو»

4. «وینی دپو» اولین کتاب از سری رمان‌های «وینی دپو» نوشته «ای.ای میلن» نویسنده انگلیسی است که در سال 1926 به بازار آمد. داستان این رمان درباره یک خرس قهوه‌ای به نام «وینی دپو» و دوستان او «پیلگت»، «ایور» و «اول» و همچنین یک خرگوش زنده به نام «رابیت» است. فصل‌های این کتاب را می‌توان به‌صورت جداگانه خواند چرا که از لحاظ داستانی به هم وابسته نیستند. بعدها کمپانی دیزنی مجموعه داستان‌های «پو» را در قالب یک انیمیشن درآورد که با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو و به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های دیزنی بدل شد.

«شازده کوچولو»

5. «شازده کوچولو» سرآمد تمام رمان‌های «آنتوان دوسنت‌اگزوپری» نویسنده معروف فرانسوی است که به بیش از 250 زبان ترجمه شده است. متن اصلی این اثر به زبان انگلیسی در سال 1943 در نیویورک منتشر شد و سال بعد نسخه ترجمه‌شده آن به کتاب‌فروشی‌های فرانسه راه یافت و چیزی نگذشت که این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شد و در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت. در این داستان «اگزوپری» به شیوه‌ای سوررئالیستی به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی می‌پردازد. طی این داستان «سنت اگزوپری» از دیدگاه یک کودک، که از سیارکی به نام "ب۶۱۲" آمده، پرسشگر سؤالات بسیاری از آدم‌ها و کارهای‌شان است.

«زنان کوچک»

6. رمان معروف «زنان کوچک» نوشته «لوئیس می الکات» نویسنده آمریکایی در سال‌های 1868 و 1869 در قالب دو جلد روانه بازار ادبیات شد. این رمان روایتگر داستان زندگی چهار خواهر به نام‌های «مگ»، «بت»، «جو» و «امی» از دوران کودکی تا بزرگسالی است و تا حدودی بر اساس زندگی خود نویسنده و سه خواهرش نوشته شده است. رمان «زنان کوچک» به سرعت مورد اقبال منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و همین امر موجب شد که «لوئیس الکات» به سرعت دنباله داستان را در رمان یگری با عنوان «زنان خوب» نیز منتشر کرد که بعدها و در سال 1880 این دو کتاب در یک جلد و با همان نام «زنان کوچک» ادغام شد. دو رمان «مردان کوچک» (1871) و «پسران جو» (1886) نیز در دنباله این داستان‌ها به قلم نویسنده به این مجموعه اضافه شد. گرچه «زنان کوچک» یک رمان دخترانه است اما با آن‌چه امروز به عنوان ادبیات کودک و نوجوان می‌شناسیم تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد و به سه مضمون اصلی "زندگانی خانگی"، "کار" و "عشق حقیقی" می‌پردازد. «زنان کوچک» تا کنون در سینما، تئاتر، تلویزیون و اپرا مورد اقتباس قرار گرفته است.

«آلیس در سرزمین عجایب»

7. «آلیس در سرزمین عجایب» نوشته «لوییس کارول» یکی از ماندگارترین کتاب‌های دوران کودکی است. این رمان تخیلی که حتی برای بزرگسالان هم شگفت‌انگیز است‌، جلد دومی دارد به نام «آن‌سوی آینه». لوییس کارول با کشاندن خوانندگانش از لانه خرگوش به دنیای جادویی‌اش‌، شاهکاری خلق کرده با موجوداتی عجیب و باورنکردنی که تا ابد در یادها باقی می‌ماند. «آلیس در سرزمین عجایب» و ادامه آن که «آن‌سوی آینه» (۱۸۷۲) نام دارد طی یک قرن و نیم تجدید چاپ شده و نه تنها در عرصه چاپ و نشر کتاب و تصویرگری بلکه در دیگر عرصه‌های هنر نظیر انیمیشن، فیلم، موسیقی، عکاسی و نقاشی نیز تاثیرگذار و الهام‌بخش بوده‌ است.

«جایی که موجودات وحشی هستند»

8. «جایی که موجودات وحشی هستند» کتابی مصور و از کلاسیک‌های ادبیات کودک به نویسندگی و تصویرگری «هوریس سنداک» هنرمند آمریکایی است. این فیلم تاکنون چندین بار مورد اقتباس قرار گرفته است که معروف‌ترین آن‌ها فیلم بلندی به همین نام به کارگردانی «اسپایک جونز» محصول سال 2009 است. این رمان تا سال 2009 میلادی 19 میلیون کپی در سراسر جهان فروخته که 10 میلیون نسخه آن در آمریکا به فروش رفت.

«شیر، کمد و جادوگر»

9. رمان فانتزی «شیر، کمد و جادوگر» نوشته «سی. اس. لوئیس» در سال 1950 منتشر شد و به عنوان اولین کتاب از مجموعه هفت رمان «نارنیا» یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین رمان‌های تاریخ به حساب می‌آید. تخیل پررنگ قصه‌های «نارنیا» آن‌چنان شیرین است که خواننده دلش می‌خواهد باور کند یک کمد یا یک نقاشی می‌تواند دری باشد برای ورود به دنیایی دیگر. جهانی که لوییس خلق کرده خواننده را به ماجراجویی‌های بی‌پایانی در نقاط مختلف تاریخ تخیلی‌اش می‌برد و با خود همراه می‌کند.

«دنیای شارلوت»

10. رمان مصور «دنیای شارلوت» نوشته «ای.‌بی. وایت» نویسنده آمریکایی است که در 15 اکتبر 1952 منتشر شد و «گرث ویلیامز» تصویرگری آن را بر عهده داشته است. کتاب داستان دوستی یک خوک به نام «ویلبور» و یک عنکبوت به نام «شارلوت» را روایت می‌کند. این رمان متعلق به ادبیات کودک و نوجوان در نظرسنجی‌ای که با استفاده از نظرات منتقدان این حوزه صورت گرفته در صدر برترین آثار ادبیات کودک و نوجوان قرار گرفته است و تقریبا اکثر منتقدان آن را ستوده‌اند. در سال 2000 مجله «ویکلی پابلیشرز» رمان «دنیای شارلوت» را که با عنوان «تار شارلوت» نیز شناخته می‌شود به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان در تمام دوره‌ها معرفی کرد.

[ شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۱۷ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

روز جهانی کتاب کودک مبارکباد.

روز دوم آوریل سالروز تولد"هانس کریستین آندرسن" (1805-1875) نویسنده نامدار دانمارکی است، به منظور ارج نهادن به کوششهای وی، درخلق آثار داستانی ارزنده کودکان، این روز را به عنوان روز جهانی کتاب کودک نامگذاری کرده اند.

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان(IBBY) در سال 1953 در کشور سویس تأسیس شد. یکی از فعالیتهای مستمر این دفتر برپایی روز جهانی کتاب کودک است و برخی از کشورها این مناسبت را به صورت هفته کتاب کودک برگزار می کنند.

هرسال یکی ازکشورهای عضو به عنوان مسؤول برگزاری این مراسم انتخاب می شود و این کشور پوستر و پیام روز جهانی را تهیه می کند و برای سایر کشورهای عضو ارسال می دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز در سال 1371 (1992) عهده دار برگزاری این مراسم بوده است.

کتاب، بهترین و موثرترین عنصر در تربیت کودک و نوجوان است و می توان با استفاده از آن در بهبود وضعیت جامعه و افزایش فرهنگ عمومی بهره جست. در جهان امروز وسایل الکترونیکی و تصویری برای رساندن مفاهیم فرهنگی به ذهن و دل کودک فراوان می باشد اما در بین همه این عوامل، کتاب از موقعیت و ویژگی خاصی برخوردار است و هنوز برتری خود را نسبت به این وسایل پیشرفته حفظ کرده است. وظیفه والدین و مربیان آشنا نمودن کودکان و نوجوانان با کتابهای مناسب و تشویق به مطالعه آنها است.

[ شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۱۰ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

پیام نوروزی رئیس جمهور به مناسبت آغاز سال 1395

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

السلام علیک یا مولای یا علی بن موسی الرضا المرتضی

زکوی یـار می‌آیـد نسیـم بـاد نـوروزی

خجسته باد عید سعید نوروز بر همه ملت بزرگ ایران و به‌ویژه خانواده‌های شهدا، جانبازان، آزادگان و همه ایثارگران. به فال نیک می‌گیرم که تحویل سال جدید، ساعت هشتم بود و توسل می‌جوییم به امام هشتم برای سعادت امسال و هر سال‌مان و پیروزی‌ ملت‌مان در همه صحنه‌ها.

تبریک می‌گویم به همه ایرانیان خارج از کشور و همه ملت‌هایی که نوروز را به عنوان یک روز آیینی، پاس می‌دارند.

نوروز به معنای نو شدن و پایان کهنگی‌هاست، نوروز به معنای شستن دل از کینه‌ها است، نوروز به معنای آغاز شکوفایی‌ها است و ما همه در این ساعت از خداوند بزرگ می‌خواهیم که همه روزهای میهن ما، نوروزی و همه فصول حیات ما، بهاری باشد.

از او می‌خواهیم که ذهن و زبان ما را با دوستی و آشتی که آیین نوروزی است، آشناتر نماید. خشم را از نگاه ما، ستیز را از کلام ما و تندی را از رفتار ما، دور کند و از او بخواهیم که همه ما با هر اعتقاد و مذهبی که داریم، سرود وحدت علیه تفرقه و تنازع و خشونت سر دهیم.

سالی که گذشت سالی پرافتخار، با خاطرات ماندگار برای ملت ما بود. از همان آغاز سال که رهبری معظم انقلاب فرمودند سال همدلی و همزبانی، همان همدلی و همزبانی و وحدت و انسجام بود که پیروزی‌های بزرگی را برای ما به ارمغان آورد. آنچه در سال‌های گذشته از دید جهانیان، بهانه‌ای برای تهدید علیه ملت ایران بود، یعنی فعالیت هسته‌ای، تبدیل شد به نمادی برای همکاری ملت‌های جهان با ایران عزیز. همان که از دید جهانیان، دیروز به عنوان منطقه ممنوعه بود، امروز تبدیل شد به یک فعالیت ارزشمندی که همه در برابر آن فناوری تواضع می‌کنند و آن را به رسمیت می‌شناسند.

ملت ما با همدلی برجام را به فرجام مطلوب رساند، زنجیرهای تحریم را پاره کرد و زمینه را برای فعالیت در زمینه‌های اقتصادی مهیا نمود. تحریم‌های بانکی، مالی، پولی، نفتی، پتروشیمی، بیمه، حمل و نقل و همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد و شرایط برای فعالیت اقتصادی مردم ما آماده‌تر شد.
در این سال، مردم بزرگ ما حماسه بزرگی را آفریدند و هفتم اسفند را به عنوان روز قدرت ملی، آرامش و ثبات ایران به جهانیان نشان دادند. سالی که بر ما گذشت، سال مشارکت، فعالیت، موفقیت در برابر قدرت‌های بزرگ و سال هموار کردن زمینه برای شکوفایی کشور در همه بخش ها بود.

گرچه سال گذشته با سختی‌ها و مشکلاتی نیز توأم بود. من در زمینه مشکلات سال گذشته کمتر با مردم عزیزمان صحبت کردم و بیشتر با همکارانمان تلاش کردیم تا بتوانیم از سختی‌ها عبور کنیم. شاید بتوانیم ادعا کنیم که بهترین شرایط را در میان صادرکنندگان نفت داشتیم؛ هم از لحاظ آرامش، هم از لحاظ کاهش تورم و هم از لحاظ بازار بورس. بحمدالله با همه سختی‌ها دست ما به سمت بانک مرکزی دراز نشد و دست ما همواره به سوی مردم و بالاتر به سمت آسمان و به سوی خداوند دراز بود و با لطف او و همت مردم، با همه پیچ‌و‌خم‌ها، سال را با افتخار و موفقیت به پایان رساندیم و هم‌اکنون در سال 95 که سال امید و تلاش ما است، بی‌تردید همه ما می‌توانیم ایرانی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ است.

من باز هم دستم را به سوی ملت بزرگ ایران دراز می‌کنم؛ امیدوارم و مطمئنم که با همکاری یکدیگر و با تلاش و کوشش داخلی و با تعامل سازنده با جهان می‌توانیم در مسیر رونق، تلاش و رشد و فعالیت اقتصادی قرار بگیریم. ان‌شاءالله خواهیم توانست با کمک یکدیگر به رشد دو برابری متوسط 10 ساله گذشته برسیم.

ما می‌توانیم با تلاش و کوشش همگانی به رشد 5 درصدی برسیم؛ رشدی که نسبت به همه کشورهای همسایه‌مان، ان‌شاءالله بیشتر باشد، رشدی که بتواند رونق اقتصادی را بسازد و کارگران بیکار ما را به کارخانه‌ها و مزارع برگرداند و رشدی که بتواند جوانان عزیز فارغ التحصیل ما را به بنگاه‌های اقتصادی بکشاند. آنچه برای همه ملت ما مهم است اشتغال پایدار است و این کار در سال آینده با «برجام دو» ان‌شاءالله شروع خواهد شد.

گرچه ملت بزرگ ما که همیشه پیشگام بودند، «برجام دو» را در 7 اسفند سال گذشته کلیـد زدند. «برجام دو» همان اقدام مشترک ملی در داخل کشور است که با وحدت، آشتی و با همدلی شروع خواهد شد؛ برجامی که قبل از اقتصاد از اخلاق آغاز می‌شود. انقلاب ما برای اسلام و اخلاق بود، بعثت پیامبران ما برای اخلاق بود. پیامبر ما فرمود بعثت من فقط برای تکمیل مکارم اخلاقی بود. در جامعه انقلابی ما نباید اثری از دروغ، اتهام، بدگمانی، بدزبانی و تندخویی باقی بماند. در جامعه ما نباید اثری از فساد باقی بماند. ما باید از پیشگاه خداوند بزرگ بخواهیم که سال ما را سال اخلاق، سال شادی و نشاط و سال همراهی و همدلی برای ساختن ایران اسلامی عزیزمان قرار دهد.

پروردگارا، شادی این روزها را مایه ماندگاری امیدمان کن و امیدمان را پشتیبان تدبیرمان ساز تا همه با هم ایران را از میان تنگناهایی که مایه رنج ملت و سختی معیشت مردم است، برهانیم.

خدایا مدد کن تا اعتدال، میانه روی و نشاط را از بهار بیاموزیم.

خدایا به دولت ما توان ده که همچنان پاسدار خون شهیدان بماند و میثاق ملی یعنی قانون اساسی را بنای خدمت به خلق قرار دهد.

من در پایان می‌خواهم از همه آنهایی که اکنون به خاطر خدمت به هموطنان عزیزشان کنار سفره نوروزی خانواده خود نیستند و کسانی که برای حفظ مرزها و آرامش جامعه ما تلاش می‌کنند، همه نیروهای امدادی، نیروهای انتظامی و همه نیروهای خدماتی که به مردم و مسافران نوروزی ما خدمت می‌رسانند، صمیمانه سپاسگزاری کنم و به‌ویژه به آنها عید سال 1395 را تبریک بگویم. و با یاد و نام فاطمه اطهر(س) سخن را به پایان ببرم که امسال با میلاد او آغاز و با میلاد آن بانوی بزرگ پایان می‌یابد.

اللّهمّ صلّ علی فاطمه و أبیها و بعلها و بنیها بعدد ما أحاط به علمک

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

[ شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۴۲ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]