کتابخانه عمومی شهید میر حسینی زابل

دوست ما کتاب

تهیه و ارسال تقویم بریل برای تمامی کتابخانه های عمومی سراسر کشور

http://uupload.ir/files/xlxn_12..jpg

تقویم بریل سال 1396 توسط واحد تولید کتاب بریل اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم برای بهره‌مندی نابینایان و کم‌بینای کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور تهیه و ارسال شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تقویم بریل سال 1396 در 42 صفحه و با تمامی جزئیات مورد نیاز روزهای هفته در 1000 جلد به مناسبت سال جدید، توسط واحد تولید کتاب بریل اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم و به همت حسن عبدلی، طیبه عبدلی، مهیا زاهدین‌لباف و زهرا اعماء‌بصیر تهیه و برای بهره‌مندی نابینایان و کم‌بینای کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور تهیه و ارسال شد.

به همین مناسبت، مراسم رونمایی این تقویم‌ها پیش از ارسال به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین امیر عطاءالله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم و شماری از کارشناسان ستاد و کتابداران در این اداره برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جباری در بخشی از این مراسم با اشاره تهیه و ارسال تقویم ویژه نابینایان در سال گذشته، خاطرنشان کرد: امسال نیز با همت کتابداران روشندل و پویای بخش نابینایان، تقویم بریل سال ۹۶ ویژه کم‌بینایان و روشندلان تهیه و برای استفاده اعضای نابینا و کم‌بینا به تمامی بخش‌های نابینایان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ارسال شد.
وی فعالیت‌های فرهنگی بخش نابینایان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی را کاری بزرگ و ارزشمند دانست و افزود: تداوم و حمایت از چنین فعالیت‌هایی توزیع عادلانه اطلاعات و مطالعه را در جامعه برای این عزیزان به ارمغان می‌آورد.

در ادامه این مراسم نیز حسن عبدلی مسئول بخش نابینایان کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای قم گفت: تمامی مراحل تهیه و آماده‌سازی تقویم بریل به خط بریل و درشت خط (ویژه نابینایان و کم‌بینایان)، در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای صورت گرفته و این بخش به عنوان قطب تولیدکننده کتاب‌های بریل به سراسر کشور است.

گفتنی است واحد تولید کتاب بریل اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم تا پایان سال 1395مجموعاً 75 عنوان را در 5130 نسخه کتاب بریل با موضوعات متنوع تولید و در پنج مرحله به بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ارسال کرده است.


[ يكشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۶، ۱۲:۴۲ ب.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

جلسه هماهنگی جشنواره کتابخوانی رضوی 1396 در سیستان و بلوچستان

http://uupload.ir/files/0hrw_%D8%B1%D8%B6%D9%88%D9%8A_(3).jpg

جلسه هماهنگی هفتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان و جمعی از کارشناسان ستادی این اداره کل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان، اسفندیار زیدآبادی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان در این نشست با تبیین سیاست‌ها و نحوه برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی رضوی خواستار تشکیل کارگروه‌های ویژه و تخصصی و همچنین تقسیم وظایف هر گروه در برگزاری این جشنواره شد.

وی در بخش دیگری از این جلسه ضمن تأکید بر جذب و مشارکت دستگاه‌های دیگر در فرآیند برگزاری این جشنواره، از کارشناسان ستادی خواست هر یک به نوبه خود برنامه‌های جشنواره را تا حصول کامل آن پیگیری کنند.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد ضمن انجام فعالیت‌های تبلیغاتی از طریق رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب، روسای شهرستان‌ها و کتابداران نیز با نحوه‌ی اجرا و برگزاری جشنواره آشنا شوند.

[ يكشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۶، ۱۲:۴۰ ب.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

هدایت نشست‌های کتاب‌خوان به سمت مدارس در سال 1396

http://uupload.ir/files/mkk_jo-7490-copy.jpg

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سیاست جدید نهاد کتابخانه‌ها در سال جاری برای نشست‌های کتاب‌خوان را هدایت به سمت برگزاری در مدارس عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خرداد ماه سال 1394 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طرحی با عنوان «کتاب‌خوان» را به اجرا درآورد که در آن کتاب‌های خوانده شده به اشتراک گذاشته می‌شد،‌ اینک نزدیک به دو سال از اجرای این طرح می‌گذرد و بیش از 20 هزار نشست در قالب‌های تعریف‌شده کتاب‌خوان اعم از کتابخانه‌ای، تخصصی، دانشگاهی، مدرسه‌ای و مجازی برگزار شده است. اما این طرح تاکنون چه مسیری را طی کرده و چه تأثیری در فضای مطالعاتی کشور گذاشته است؟

محمد اله‌یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن ارائه گزارش از مسیری که این نشست‌ها تاکنون پیموده‌اند،‌ بعه سیاست جدید نهاد برای برگزاری این نشست‌ها در سال 96 اشاره می‌کند. وی هم‌چنین از انجام پژوهشی درباره میزان اثرگذاری نشست‌های کتاب‌خوان و موفقیت این طرح در بالابردن سرانه مطالعه در کشور در خلال همکاری با دانشگاه تهران خبر می‌دهد. متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است:


تاکنون بالغ بر 20 هزار نشست کتاب‌خوان در سراسر کشور برگزار شده است،‌ نهاد کتابخانه‌ها برای سال جاری برنامه جدیدی برای نشست‌های کتاب‌خوان دارد یا قرار است به همین منوال ادامه پیدا کند؟

نشست‌های کتابخوان نهاد در سال جاری به سمت اجرا در مدارس هدایت خواهد شد،‌ ما کم‌کم به این سمت خواهیم رفت که به صورت ماهانه و فصلی در عمده مدارس کشور نشست‌های کتاب‌خوان را برگزار کنیم. وی ادامه داد:‌ تجهیز کتابخانه‌‌ها،‌ توانمندسازی کتابداران به مسائل محتوایی، آموزش‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی‌ و... از دیگر برنامه‌های ما در سال 96 است.

با گذشت قریب به 2 سال از عمر کتاب‌خوان بیش از 20 هزار نشست در قالب‌های تعریف‌شده کتاب‌خوان اعم از کتابخانه‌ای، تخصصی، دانشگاهی، مدرسه‌ای و مجازی برگزار شده است.


1250 نشست به‌اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده ‌شده در سال 94

نشست‌های به‌اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده‌شده و یا همان کتاب‌خوان، با نگاه رشد مطالعه در جامعه و به‌تبع آن رشد فرهنگ عمومی کشور، توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی شکل گرفت. دبیرکل نهاد در خصوص مفهوم این نام‌گذاری بیان کرد: «کلمه «کتاب‌خوان» در معنای نخست، اشاره به خواندن کتاب دارد و معنی دیگر آن، بهره‌مندی از خوان (سفره) گسترده کتاب و شرکت در این ضیافت آگاهی است».

وی با معرفی کتابداران به‌عنوان میزبانان اصلی این ضیافت آگاهی، در خصوص هدف از برگزاری این نشست‌ها گفت: «ترجیح نهاد کتابخانه‌های عمومی در طرح کتاب‌خوان، رشد کتاب‌خوانی عمومی در جامعه است، که منجر به رشد فرهنگ عمومی خواهد شد. در این نشست‌ها اولویت با کتاب‌هایی است که برای عموم مردم قابل‌درک باشد و طیف گسترده‌ای از مخاطبان را با مطالعه آشنا کند.»

به‌این‌ترتیب نخستین سال از تولد کتاب‌خوان، با برگزاری نشست‌هایی در چهار سطح عمومی، مدرسه‌ای، کودک و ویژه اقشار خاص، ‌به ثبت بیش از 1250 نشست در کارنامه کتاب‌خوان 94 انجامید که در آن 10990 نفر به معرفی کتاب پرداختند.

نکته قابل تأمل اینکه در سال اول برگزاری نشست­های کتاب‌خوان، تعداد 418 نشست عمومی (141 نشست استانی و 277 نشست شهرستانی) و 769 نشست مدرسه­‌ای برگزارشده‌­است که در این نشست­‌ها 10990 نسخه کتاب معرفی شده است. در 41 نشست ملی 4386 عنوان کتاب در نشست­های عمومی و 6110 عنوان در نشست­‌های مدرسه‌­ای معرفی شده اند. جالب اینکه در این نشست­ها تعداد 6892 نفر زن و 4098 نفر مرد شرکت داشتند.


برخی نشست‌های کتاب‌خوان به صورت ویژه برای افراد یا قشر خاصی برگزار شده است‌، تفکیک آماری در این زمینه وجود دارد که کدام گروه از جامعه بیشتر کتاب معرفی کرده‌اند؟

بله‌، اعضای کتابخانه‌های عمومی با 46 درصد بیشترین قشر معرفی­ کننده کتاب در نشست­‌های کتاب‌خوان عمومی هستند، بعد از اعضا، کتابداران با 31 درصد و نویسندگان با 9 درصد در رتبه‌­های دوم و سوم قرار دارند.


فراوانی کتاب‌های معرفی شده چگونه بوده است؟

در نشست­‌های کتاب‌خوان عمومی تعداد 3118 عنوان کتاب 4386 بار معرفی‌ شده‌­اند. تعداد 3656 عنوان کتاب یک‌بار و تعداد 460 عنوان کتاب بیش از یک‌بار معرفی شدند. زنان 1482 عنوان کتاب را 2061 مورد معرفی کرده­‌اند و مردان 1893 عنوان کتاب را 2324 بار معرفی کردند. نسبت نسخه کتاب به‌عنوان معرفی‌شده برای زنان 1.32 و برای مردان 1.23 است، یعنی مردان دارای پراکندگی انتخاب عنوان بیشتری نسبت به زنان هستند.

کتاب­های «من زنده­‌ام» با 44 مورد معرفی، «دختر شینا» با 35 مورد معرفی، «پایی که جا ماند» با 29 مورد معرفی، «استاد عشق» با 27 مورد معرفی و «خاک‌های نرم کوشک» با 26 مورد معرفی پنج کتاب پر تکرار در نشست­‌های کتاب‌خوان عمومی بوده­‌اند.

10 نویسنده که بیشترین کتاب­‌های آن­ها در نشست­‌های عمومی کتاب‌خوان معرفی‌شده است به ترتیب عبارتند از؛ استاد شهید مرتضی مطهری (78 مورد)، هوشنگ مرادی‌کرمانی (49 مورد)، معصومه آباد (45 مورد)، بهناز ضرابی­‌ز­اده (40 مورد)، سعید عاکف (39 مورد)، سید علی خامنه­‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (34 مورد)، رضا امیرخانی (33 مورد)، سید مهدی شجاعی، نادر ابراهیمی و ناصر حسینی­‌پور (28 مورد).

هم‌چنین در نشست­‌های کتاب‌خوان مدرسه­‌ای کتاب­‌های مهدی آذریزدی 113 مورد معرفی‌شده­‌است. کتاب­های هوشنگ مرادی کرمانی و محمد میرکیانی 99 مورد معرفی، کتاب­های غلامرضا حیدری ابهری 74 مورد معرفی و کتاب حسین فتاحی 72 مورد معرفی‌شده­‌ است.

علاوه بر این موضوع ادبیات با 32 درصد پرتکرارترین موضوع اصلی کتاب­‌های معرفی‌شده در نشست­‌های کتاب‌خوان عمومی بود. موضوعات دین با 21 درصد، تاریخ با 13 درصد، روانشناسی با 11 درصد و دفاع مقدس با 9 درصد در رتبه­‌های بعدی قرار دارند.


سال خواندن و به‌کارگیری رویکردی نوین در برگزاری کتاب‌خوان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سال گذشته را به عنوان سال «خواندن»  نام نهاده بود،‌ شما در معاونت خود در این زمینه چه کردید؟ نخستین اقدام این بود که نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده‌شده با رویکردی نوین و پشتوانه‌ای قوی برای تحقق شعار سال، استمرار یافت. در سال 1395 رشد نشست‌های کتاب‌خوان در سطوح اختصاصی (ویژه اقشار مختلف جامعه)، تخصصی (با محوریت موضوعی خاص)، نشست‌های مدرسه‌ای و مجازی مورد توجه قرار گرفت.

در این راستا، نشست موضوعی شعر، به‌عنوان یکی از نشست‌های تخصصی کتاب‌خوان و به پشتوانه غنای کشور در حوزه ادبیات منظوم، شکل گرفت. نخستین نشست از این مجموعه 25 فروردین‌ماه، هم‌زمان با روز بزرگداشت عطار نیشابوری برگزار شد. همچنین نشست‌های کتابخانه‌ای، با توجه به اهمیت کتابخانه به‌عنوان نقطه کانونی در فعالیت‌های نهاد، پا گرفت. شکل‌گیری طرح کتاب‌خوان ماه و معرفی ماهانه 4 کتاب از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نیز راه‌اندازی پویش کتاب‌خوان مجازی با هدف معرفی کتاب در شبکه‌های اجتماعی، قالب‌های نوینی از کتاب‌خوان در سال 1395 بود.


16020 نشست
 کتاب‌خوان کتابخانه‌ای در سال 95

آمارها حاکی از آن است که از ابتدای سال 95 تا پایان بهمن، ‌16020 نشست کتابخانه‌ای برگزار شده است که طی آن بیش از 90 هزار نفر به ارائه کتاب پرداختند.

این طرح در کتابخانه های عمومی سراسر کشور برگزار و هدف از آن افزایش ضریب نفوذ کتاب‌خوان و سهولت بهره‌مندی آحاد مردم در کتابخانه‌ها برگزار شد. این نشست ها در زمان 60 دقیقه ای و با حضور حداقل 6 نفر برگزار می شود و حاضران حداکثر در 10 دقیقه کتاب های مورد نظر خود را معرفی می‌کنند.

در این نشست ها معمولا کتاب هایی معرفی می شود که در کتابخانه موجود بوده تا اگر فردی از روی مباحث ارائه شده، به خواندن کتابی تمایل پیدا کرد، امکان به امانت گرفتن آن از کتابخانه وجود داشته باشد و در صورتی که فردی علاقه مند به معرفی منبعی خارج از کتابخانه داشته باشد، منعی برای آن وجود ندارد.


یکی از ابتکارات جالب در طرح کتاب‌خوان برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان تخصصی بود،‌ بازخوردی که در اجرای این طرح داشتید،‌ چطور بود؟ به نظر می‌رسد مورد استقبال قشر تحصیلکرده نیز قرار گرفت.

 بله‌، با توجه به تأثیر نشست‌های کتاب‌خوان در میان اقشار تحصیل‌کرده و ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان، استادان و پژوهشگران؛ ارتقای تعاملات و گفتگوهای کتاب‌محور و آشنایی با متون علمی جدید در حوزه‌های تخصصی، نشست‌های کتاب‌خوان تخصصی، با محوریت موضوعی ویژه و با حضور اساتید و پژوهشگران همان حوزه موضوعی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برگزار شده است.

آمارها حاکی از آن است که در سال 95، تعداد 84 نشست تخصصی برگزار و 371 نفر به ارائه کتاب پرداخته‌اند.حکمت و فلسفه اسلامی، مطالعات قرآن (قرآن‌پژوهی) و نهج‌البلاغه، مطالعات منطقه‌ای، مطالعات اقتصادی، مطالعات انقلاب اسلامی، مطالعات علم و فناوری، مطالعات زبان و ادبیات فارسی، مطالعات اخلاق و ... برخی از حوزه‌های موضوعی نشست‌های کتاب‌خوان تخصصی بوده است.

یک نشست کتاب‌خوان ویژه شعرا، سه نشست تخصصی هنر، یک نشست تخصصی «مطالعات قرآنی»، سه نشست با موضوع اقتصاد مقاومتی، دو نشست با عنوان «امام و انقلاب اسلامی»، پنج نشست دانشگاهی با موضوعات «اطلاع درمانی»، «علم‌ سنجی»، «مدیریت اطلاعات»، «آرشیو» و «نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی»، یک نشست تخصصی قرآن‌پژوهی، یک  نشست با موضوع فرهنگ علوی، یک نشست دانشگاهی و حوزوی، بخشی از نشست‌های تخصصی ملی برگزار شده در سال 95 بودند.


نشست‌های کتاب‌خوان اختصاصی

نشست‌های اختصاصی با برگزاری سه نشست کتاب‌خوان «اصحاب رسانه»، نشست کتاب‌خوان «مکتب» با حضور شش تن از اعضای هیات امنای کتابخانه‌های عمومی بزرگ کشور، نشست کتاب‌خوان ویژه «هنرمندان پیشکسوت» و همچنین «پیروان ادیان توحیدی» بخشی از این نشست‌ها در سال‌های 94 و 95 است.


نشست‌های کتاب‌خوان موضوعی

در میان نشست‌های کتاب‌خوان تخصصی، نشست‌های موضوعی نیز برگزار شده است. نخستین نشست «کتاب‌خوان شعر» همزمان با روز بزرگداشت عطار نیشابوری، روز چهارشنبه بیست و پنجم فروردین و با حضور دبیرکل نهاد با همکاری مؤسسه فرهنگی ـ ‌هنری شهرستان ادب با حضور مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، شماری از شاعران صاحب‌نام و نویسندگان کشور و جمعی از کتابداران استان تهران در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی تهران (پارک ‌شهر) برگزار شد.

نخستین نشست کتاب‌خوان «اهل قلم» سی‌ام خرداد ماه 95 و با حضور اعضای انجمن قلم ایران برگزار شد. هفت تن از نویسندگان برجسته کشور ضمن معرفی کتاب‌های خود،‌ آنها را با مخاطبان به اشتراک گذاشتند. دومین نشست کتاب‌خوان «اهل قلم» نیز در 19 دی ماه 95 با حضور هفت تن دیگر از اعضای انجمن قلم ایران برگزار شد که هر کدام به معرفی کتاب‌های خود پرداختند.


در ابتدای گفت‌وگو به هدایت نشست‌های کتاب‌خوان به برپایی در مدارس اشاره کردید،‌ وضعیت نشست‌های کتاب‌خوان مدارس تاکنون چگونه بوده است؟

در سال 95 بیش از 3000 نشست برگزار شده است که طی این نشست‌ها بالغ‌بر 10 هزار دانش‌آموز به معرفی کتاب پرداختند. علاوه بر این در سال 1394 تعداد 769 نشست کتاب‌خوان مدرسه‌­ای در کشور برگزارشده است و در این نشست­‌ها تعداد 6110 نسخه کتاب معرفی‌شده است. از تعداد 6110 معرفی 4536 نفر (حدود 74 درصد) زن و 1574 نفر (حدود 26 درصد) مرد بوده­‌اند.

دانش‌­آموزان با 81 درصد بیشترین قشر معرفی‌­ کننده کتاب در نشست­‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای هستند.کادر آموزشی مدارس و کتابداران نیز حدود 9 درصد معرفی کتاب­‌ها را داشته‌­اند و در نهایت 32 نویسنده حدود یک درصد ارائه­‌ها را داشتند.

دانش‌­آموزان مقطع ابتدایی با 42.19 درصد بیشترین تعداد معرفی کتاب را دارند، سپس دانش‌­آموزان مقطع تحصیلی دبیرستان با 38.17 درصد و کادر آموزشی و کتابداران دارای مدرک کارشناسی با 13.83 درصد در رتبه­‌‌های دوم و سوم قرار دارند.

در نشست­‌های کتاب‌خوان مدرسه­‌ای 3987 عنوان کتاب 6110 بار معرفی‌ شده‌اند.از این تعداد 3069 عنوان کتاب یک‌بار و 918 عنوان کتاب بیش از یک‌بار معرفی‌شده‌اند. زنان 3115 عنوان کتاب را 4536 مورد معرفی کرده‌­اند و مردان 1200 عنوان کتاب را 1574 مورد معرفی کرده­‌اند. نسبت نسخه­‌های معرفی‌شده به عناوین کتاب برای زنان 1.46 و برای مردان 1.31 بوده است. این نشان می‌­دهد مردان دارای پراکندگی انتخاب عناوین کتاب بیشتری نسبت به زنان بوده‌­اند.

کتاب هشت‌جلدی قصه­‌های خوب برای بچه­‌های خوب از مهدی آذریزی 69 مورد معرفی‌شده‌­ است. کتاب­های «دختر شینا»، «من زنده­‌ام» و «شازده کوچولو» نیز رتبه دوم تا چهارم بیشترین معرفی را دارند.

در نشست­‌های کتاب‌خوان مدرسه­‌ای کتاب­های مهدی آذریزدی 113 مورد معرفی‌شده­‌اند. کتاب­‌های هوشنگ مرادی کرمانی و محمد میرکیانی 99 مورد معرفی، کتاب­‌های غلامرضا حیدری ابهری، 74 مورد معرفی و کتاب حسین فتاحی 72 مورد معرفی‌ شده­‌اند.

[ يكشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۶، ۱۲:۳۹ ب.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

کاریکاتور هفته آخر فروردین

http://uupload.ir/files/3si_7b-747x747.jpg

[ شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۶، ۰۸:۵۱ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

حدیث هفته آخر فروردین

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
مَن تَعَلَّمَ العِلمَ‏لِغَیرِ اللّه تَعالى فَلْیَتَبَوَّأْ مَقعَدَهُ مِن نارٍ ؛
هـر که دانـش را براى غـیر خدا بیاموزد ، جایگاهش دوزخ باشد .
کنزالعمّال : ۲۹۰۳۵ منتخب میزان الحکمة : ۴۰۰


[ شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۶، ۰۸:۴۵ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

گزارش بازدید های کاربران اینترنتی از وبلاگ کتابخانه تا تاریخ 24 فروردین 1396 با نمودار

http://uupload.ir/files/9khx_untitled.png

http://uupload.ir/files/ycvq_%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1_01.png

[ پنجشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۶، ۱۲:۱۱ ب.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

برگزاری نمایشگاه کتاب بمناسبت میلاد با سعادت مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام.

http://uupload.ir/files/sv1g_photo_2017-04-13_11-41-24.jpg

به مناسبت روز میلاد با سعادت مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام نمایشگاه کتابی در محل کتابخانه عمومی شهید میر حسینی با موضوع امیرالمومنین علیه السلام برگزار از تاریخ 21 لغایت 24 فروردین ماه 1396 برگزار گردید.

[ پنجشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۴۴ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

سالروز وفات عقیله بنی هاشم،اسوه صبر و مقاومت حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد.

http://uupload.ir/files/vi8b_en5740.jpg

حضرت زینب (س) در 15 رجب سال 63 هجری قمری از دنیا رفت. بانوی قهرمانی که پس از شهادت امام حسین، ارائه نهضت عاشورا را به دوش کشید و پرچمدار این قیام بود در ضمن سفری که به همراه همسر گرامی شان عبدالله بن جعفر به شام بودند به لقاءالله پیوستند و بدن مطهر ان بانوی بزرگوار در همان جا دفن گردید. زینب (س) که از همه سو نسبش به معصومین می رسد، مستعلی است که راه پیش روی آنان که می خواهند در راه عقیده شان انقلاب کنند، روشن ساخت. او که روح ظلم ستیزی را از مادرش فاطمه زهرا و پدرش حیدر کرار به ارث می برد، در راه افشای ظلم و احقاق حق، با کلام غرّای خویش از هیچ فداکاری و جانفشانی دریغ نمیورزید.

در تداوم نهضتی که حضرت زهرا در حمایت از امام معصوم زمان خویش و انقلاب علیه باطل در پیش گرفت، حضرت زینب (س) نیز در واقعه کربلا، دوشتادوش امام معصوم حضور داشت و پس از شهادت او نیز پیام قیامش را دبه گوش تمام جهانیان ابلاغ کرد.

حضرت زینب (س) هنگامی که به سال های تشکیل زندگی نزدیک شد، از این امر پسندیده الهی سرباز نزد؛ امّا در ازدواج با پسر عموی خویش شرطی بسیار نیکو قرار داد: اینکه هرگز و در هیچ لحظهای از برادرش اباعبد الله جدا نشود.

نقش آن حضرت در قیام عاشورا، صرفاً نباید از دیدگاه احساسی و روابط نَسَبی تحلیل کرد؛ بلکه در آن واقعه، حضرت زینب خود را فردی می بیند که باید از جان امام خویش محافظت کند و در رکاب او باشد در آن حادثه و مصیبت مهیب که تمام بار غم و اندوه، بر دوش حضرت زینب (س) بود و او باید آغوش تسکین خود را به روی تک تک بازندگان عاشورا می گشود، ودر مقام الگو و مقتدای تمام حاضرین صحنه عاشورا قرارداشت به همین لحاظ، هرگز لحظهای زیر بار غم و ماتم قامت خم نکرد و آزادگی و غرور و حیا و عفت خویش را از یاد نبرد. او بهترینم نمونه برای زنان آزاده و خدا جوی روزگار است.

برای حضرت زینب القاب فراوانی ذکر کرده اند؛ از جمله ان می توان: «عقیله بنی هاشم »، «ام المصائب »، « عارفه»، «عامله »،«زاهده »،«باکیه»، و «صدیقه صغری » را نام برد.

در بیان مقام علمی آن حضرت همین بس که ایشان در زمان اقامت پدر بزرگوارش در کوفه، برای زنان، مجلس تفسیر قرآن بر پا می کرد و در زمان بیماری امام سجاد(ع) مردم برای پاسخ سوالات شرعی خود، مرجعی جز حضرت زینب نداشتند.[164]

پیام عاشورا که توسط حضرت زینب به تمام زنان روزگار ابلاغ می شود، شناخت رسالت سیاسی و پشتیبانی از مبارزه شهیدان،تلاش اجتماعی همراه با عفاف و پاکدامنی و شهید پروری و تربیت نسلی شهادت طلب است.

گفتار مجری

بانوی مهربان و صبوری که در تمام سال ها ی عمرش، در کوچه پس کوچه های اندوه و معصیت دویده بود، پس از عاشورا، پس از رفتن آخرین دلخوشی و آخرین آمیدش حسین(ع) دیگر تاب تحمل دنیا را نداشت. در مدینه قحط سالی فرا رسید و حضرت زینب به همراه همسرش به شام کوچ کردند. روزی از روز ها یماه رجب، حضرت در کوشه حیاط خانه رو به آسمان نشست و برای آخرین بار نام برادرش حسین را عاشقانه زمزمه می کرد و ان گاه رحلت فرمود.

در هر کجایتاریخ که پرسه بزنیم، نام عاشورا را از زبان هر که بشنویم وآن را از هر منظری نظاره کنیم، پا به پای حسین که امام آن واقعه و رهبر آن حماسه بود، نام و حضور زنی را می بینیم که در تمام لحظه ها ی حادثه حاضر است و حتی به قدر چشم برهم زدنی،غفلت و غیبت نمیکند. عاشورا به نام حسین زنده است و به یاری و یاوری زینب.

زینب، ستون خیمه عاشورا است؛ خیمهای که بر فراز شانه های حسین ایستاده است.

شگفت نیست اگر کسی که در خانه وحی و امامت بزرگ شده، اینچنین بلند آوازه و سر افراز بر بلندی تاریخ بایستد. شگفت نیست که زینب، فریاد افشاگرانه جاوید هستی است؛ کسی که درمحفل خاندان آل عبا، چشم به دنیا گشوده و بر زانوان پیغمبر، کودکی اش را سپری کرده؛ کسی که در سایه نفس های امیر مومنان و بانوی جهان نفس کشیده بی شک زینب خواهد شد؛ زینبی که استوره بی شباهت صبر و پایداری و استقامت است.

زینب (س) شبیه ترین مردمان روزگار به اطمه و علی بود؛ و گرنه، آن گونه که در راه روشنگری مکتب امام خویش استقامت نمیورید و برای احقاق حق و افشای باطل آن گونه بلیغ سخن نمیراند. صبر فاطمی و مضاحت غلوی در وجود عاشورا را چون نهال کوچکی بارورکرد و از او درختی ساخت که تا همیشه هستی بر همه جای جهان سایه افکنده بود. به راستی این همه اعجاز از چه کسی جز نواده پیغمبر ساخته بود ؟

چراغ راه

محمدغالب شانعی در جلسه اسلام شماره 27 سال اول می فرماید: « از برزگ ترین زنان اهل بیت از حیث حسب و نسب و از بهترین بانوان پاکدامن که صاحب روح عظیم و اهل تقوی وآینه سر تا پا نمای مقام رسالت و ولایت، سیده زینب دختر عل یبن ابیطالب است که او را به بهترین سبک که نمونه مکارم اخلاق بود پرورش وتربیت دادند واز پستان علم و دانش خاندان نبوت آشامید و از سر چشمه غیبی نوشید تا در نشانه های مضاحت و بلاغت از آیات بزرگ الهی گشت و در حلم و کرم وبصیرت در امور سیاسی مشهور خاندان بنی هاشم و عرب گشت وجا ل وجلال و سیرت وصورت و اخلاق و فضیلت های عالی در او جمع بود چنانچه شبها به عبادت و روزها در روزه بود و معروف به اهل التقی.»

ابن حجر و ابن اشیر در اسدالغابه در مورد حضرت نوشته اند: در حالت ایشان در مجلس یزید این گونه که چنان صحبت می فرمود که دلالت بر قوت قلبش داشت.(یعنی هیچ ترس و واهمهای از دستگاه حکومت اموی نداشت و به راحتی انتقاد می کرد.)

زلال قلم

نام صبور تو

« نه مهر فسون نه ماه جادو کرد

نفرین به سفر که هر چه کرد اوکرد »

از آنروزی که کوله بار سفر به دوش گرفت و به گام های مهربان ولی مظلوم برادرش اقتدا می کرد، از آن روزی که پا جای پای او گذاشت و در پی حج و سرزمین وحی، سر از صحرای خونخوار طف در آورد، از همان روز محنت های بی پایان او آغاز شد... آه ! اما شاید نه... قدری پیشتر بود که پیش چشمان صبورش، پاره های جگر صبر که از مار خانگی زخم خورده بود، چون گدازه های آتشفشان از گلو فرو ریخت. آیا زینب از ان روز به استقبال مصائب رفت ؟ یا نه... از آن هنگام که تمام بیعت های شکستنی حسن مجتبی را رها کردند و اطراف کیسه ها یزر و سفره های رنگین ظلم جمع شدند ؟

یا از انهنگام که وصی پیغمبر خدا در خانه نشست و سکوت کرد تا مثله شدن قرآن و اسلام را با خار در چشم نظاره کند و سرانجام با طاقت از کف رفته، در محراب غرق به خون رمضان، به آغوش رستگاری بشتابد ؟ و یا نه...

آه زینب ! نام صبور تو مگر از کجا آمده ؟ اهل کجاست که هر لحظه و هر جا شنیدنش لرزه بر اندام ستم می افکند و رعشه به زانوان عشق و شکیب ؟ چگونه است که نام صبورتو را شرمنده و خجل، به کنج عزلت می راند و عفت و حیا را ردس می دهد و آغوش به روی تمام داغداران و بی کسان عالم می گشاید ؟ نامت، سلاله صبری است که نسب از خون هتی شهید و اسیران عاشق دارد. نامت قصیده بلندی است که تمام تداوم تاریخ آزادگی را ضمانت میکند و اهنگ کوبنده اش در تمام سکوت های رذیلانه ازل تا ابد روزگار، طنین می افکند.

صبر به نام تو تکیه می کند. ایمان و ستم سوزی، از پس نام تو سر بر می آورد. مهر و عطوفت شکست نا پذیر هر صبح با اذن تو سر از خواب بر می کند و در رگ های هستی جاری می شود.

آه، نامت پیامبر یک تنه استقامت است... نامی که تنها با چهار حرف عاشقانه و دل انگیز، طولانی ترین خطبه ها و خطابه های ایستادگی را تلاوت می کند.

آه زینب ! الفبای رشادت ف بیش از چهار حرف ندارد؛همان چهار حرف آزاده و مشهور که یکدیگر را در آغوش گرفته اند تا تو را به گوش عالم برسانند.

آه ستاره ها ی روشن، از سر راه کنار بروید ! ابرهای شبانه آسمان را خلوت کنید ! فرشتگان مقرب، در را به روی مهمان بزرگی که در راه است بگشایید ! امشب پرستوی خستهای به آغوش خدا می آید تا تمام سالهای رنج وسوگ عمرش را در آغوش پروردگار بیاساید و خستگی در کند.

او خسته است؛ روی برتافته از تمام اهالی زمین با گیسوان سپید رنجیده و گونه های تاول از اشک می آید. چادر سوگ سیاهش را از او بگیرید و لباس سپید عافیت بر تنش کنید. به او پایان تمام محنت هارا مژده دهید و به آغوش محبوب یگانه اش بسپارید. دیگر برایش بس است سوگواری این همه سال.

زینب؛ لحظهای بایست 1 دنیای پس از بی تو، طاقت وشکیب را از کدام آغوش گشوده وام بگیرد؟ دستی بر سر آشفته روزگار بکش تا اندکی از صبر خود را در جانش به ودیعت بگذاری.

برای بعد از این زمین دعا کن؛ برای روزگاران پر فتنهای که در راهند و مردمان را تک و تنها به باد معصیت می گیرند، برای خستگی های زمانه دعا کن زینب !

آه اگر ذرهای از صبر تو را داشتیم....!

زلال قلم

(اگر نبودی عمه...)

آخر تو که هستی که هر کس دردی داردتورا صدا میزند ؟ مگر تو چه قدر توان در زانوانت ذخیره داری که هر که از راه مانده است ودیگر قوتی در زانوانش نمانده از تو استمداد می جوید ؟مگر خانه قلبت برای داغ، چقدر جا دارد که هر لحظه خبری تفدیده ترش کند ؟ آخر با این لبان تشنه و درون گرسنه، چقدر باید تا انتهای این بیابان را برای نوگلی آزرده بدوی؟!

آسمان حیران سینه آسمانی تو شده اند. اهل ملکوتی، انگشت به دهان لحظه لحظه، رفتار خدا گونه تورا می پایند.

آخر مگر تو که هستی که همه این زنان و کودکان غمدیده و رنجور،فقط نام تو را به زبان می آورند حتی ولّی خدا؟! حکم پیامبری را در سینه ات، عفت و پاکدامنی زهرایی را در قلبت، زبان گویا و پر صلابت حیدری را در دهانت، سیاست و پایداری و شجاعت حسنین را در چشمت نگاه داشتهای و بی پروا وبی وقفه به مبارزه ادامه می دهی.

سرباز بی چون وچرای خورشید، پرستار بی وقفه کاروان نور، پدر و مادر و برادر و خواهر و همه کس این یتیمان، عمه جان زینب، کجایی ؟ باز کودکی از کاروان جا مانده است، باز بانویی از شدت گرما و عطش، زیر آوار آفتاب غش کرده است. باز یتیمی خواب آشفتهای دیده و بهانه پدر می گیرد. باز بانوی بارداری از شدت غم و سختی، امانت خود بی موقع را بر زمین نهاده است. عمه جان کجایی که حال برادر زاده ات دوباره دگر گون است. دوباره کودکی، خواستهای داشته و دارند جوابش را با تازیانه می دهد، عمه بیا و مثل همیشه تن نهیفت را سپر بلا کن. عمه بیاو برای سومین روز، سهم اندک غذایت را بین بچه ها تقسیم کن. عمه بیا تا نگاه استوارت، شدت غم را از چهره ها بزداید، گرما بدهد به دلها. عمه بیاتا از آبشار وجودت همه را سیراب کنی در این عطشناک بیابان. اگر نبودی تو عمه چه بر سر ما می آمد. اگر نبودی چه کسی می تواند دنباله این کهکشان را تا عمق ظلمت این خاک تیره، بکشاند. اگر نبودی تو عمه چه بر سر دنیا می امد ؟!

اگر نبودی تو، اگر نبودی ؟!

کوتاه و گویا

اشک های زینب که عمری در سوگ عشق و حق ریخته بود، امشب به لبخند سبز می رسند.

اه زینب، تمام خستگی هایت را از امشب در آغوش خدا از یاد ببر !

کاروان زینب که سال های سال در مسیر اندوه در رفتن بود، امشب به سر منزل آرام رسید.

به دنیا آمده بود تا صبر و شکیبایی را از حضور خویش شرمسار کند.

آه از نماز شب نشسته و قامت نا گهان خمیده ! آه از موی سپید یک شبه !...آه از دل زینب !

چقدر خدا دلتنگ زینب بود ! اینک که به سوی او می شتابد، خدا سخت در آغوشش خواهد گرفت.

زینب، فرزند امام عارفان بود، پس چگونه عقیله بنی هاشم نباشد ؟

آه،ای ام المصائب، تمام داغ ها و سوگ ها، در حضور مصیبت های تو رنگ می بازد و از یاد می روند.

تمام شیر زنان روزگار، هر چه فریاد اعتراض را از حنجره تو وام می گیرند.

تمام زمین وزمان بر کربلا می گریند و تمام کربلا بر زینب.

سلام بر نماز شبی که حسین(ع) از توالتماس دعا دارد !

سلام بر مادری که برتمام شهیدان کربلا مویه کرد جز بر فرزندان خویش!

آنجا که نام صبر بر زبان می آید، انگشت ها، شکیبایی زینب را نشانه می روند.

زینب، دنیای پس از حسین را تاب نیاورد؛ اینک اورا به آسمان ها ببریدای فرشتگان محرم !

شعر

سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود

کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود

چهره سرخ حقیقت بعد از آن توفان رنگ

پشت ابری از ریا می ماند اگر زینب نبود

چشمه فریادمظلومیت لب تشنگان

در کویر تفته جا می ماند اگر زینب نبود

زخمه زخمی ترین فریاد در چنگ سکوت

از طراز نغمه وا می ماند اگرزینب نبود

در طلوع داغ اصغر استخوان اشک سرخ

در گلوی چشمها می ماند اگر زینب نبود

ذوالجناح دادخواهی بی سوارو بی لگام

در بیابان ها رها می ماند اگر زینب نبود

در عبور بستر تاریخ، سیل انقلاب

پشت کوه فتنه جا می ماند اگر زینب نبود

[ چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

میلاد با سعادت مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام برتمامی شیعیان مبارک باد.

[ دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۹:۳۶ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]

پیام نوروزی رهبر در 1396

http://uupload.ir/files/0z_1053433_336.jpg

پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» نام‌گذاری کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللّیل و النّهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعلِها وَ بَنیها.(۱)

 میلاد مبارک حضرت فاطمه‌ی زهرا، صدّیقه‌ی کبریٰ (سلام‌الله‌علیها) را و عید نوروز را به همه‌ی شما هم‌میهنان عزیز تبریک عرض میکنم. عیدتان مبارک باشد هم‌میهنان عزیز، ملّت بزرگ ایران، جوانان عزیز، قشرهای گوناگون مردم! و بویژه تبریک عرض میکنم به خانواده‌های عزیز شهیدان و جانبازان و ایثارگران و همچنین به همه‌ی ملّتهایی که با عید نوروز آشنا هستند و آن را گرامی میدارند.

 خدای متعال را بر این فرصت سپاس میگویم که یک بارِ دیگر توفیق داد عید نوروز را به شما ملّت عزیز ایران تبریک عرض کنم؛ امیدواریم که سالِ بسیار خوب و مبارک و بابرکتی و همراه با امنیّت و رفاهی در انتظار ملّت ایران باشد و سال ۹۶، ان‌شاءالله سال خوشی برای همه‌ی ملّت ایران و برای مسلمانان جهان باشد؛ همه‌ی خانواده‌های ایرانی، همه‌ی ایرانیان عزیز ان‌شاءالله در این سالی که در این لحظه آغاز شد، مشمول لطف و رحمت و برکت الهی باشند.

 اگر بخواهیم یک ارزیابی‌ای بکنیم از سالی که گذشت -سال ۹۵- باید بگوییم آن سال هم مثل همه‌ی سالهای دیگر شادی‌ها و غمهایی داشت، تلخی‌ها و شیرینی‌هایی داشت؛ منظور تلخی‌ها و شیرینی‌های مربوط به ملّت است، مسائل شخصی مورد نظر نیست. هم شیرینی داشتیم در سال گذشته، شادی داشتیم که این شادی‌ها مربوط است به عزّت ملّی، امنیّت ملّی، همّت جوانانه در میان ملّت ایران و حرکات مؤمنانه‌ی فراگیر در همه جای کشور؛ هم تلخی‌هایی داشتیم که عمدتاً مربوط به مسائل اقتصادی و اجتماعی است که اشاره‌ای به آنها خواهم کرد.

 عزّت ایران و ملّت عزیزمان در سال ۹۵ در سراسر سال مشهود بود؛ از آغاز سال تا پایان سال. دشمنان ما در همه جای دنیا اعتراف کردند به اقتدار ملّت ایران، به عظمت ملّت ایران؛ هویّت ملّت ایران خودش را در سراسر قضایای گوناگونِ این سال نشان داد. با یک بی‌احترامی‌ای که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران شد، مردم، پُرشور و با حمیّت و غیرت در روز بیست و دوّم بهمن پاسخ آن را دادند؛ در روز قدس، در ماه مبارک رمضان، اجتماع عظیم مردم، هویّت و هدفهای این کشور را به همه‌ی دنیا نشان داد.

 امنیّت کشور در این محیط پُرتلاطم منطقه‌ای بلکه بین‌المللی، یک شاخص بسیار عمده و بزرگی برای ملّت ایران بود. امروز اطراف ما، کشورهایی که همسایگان ما هستند: از شرق کشور و جنوب شرقی کشور، تا شمال غربی کشور، کشورها دچار ناامنی هستند، منطقه دچار ناامنی است، ملّت ایران بحمدالله در طول سال یک امنیّت پایدار را تجربه کرد.

 همّت جوانانه‌ای که من اشاره کردم، ناشی از مشاهده و اطّلاع از فعّالیّتهای هزاران گروه جوان در سرتاسر کشور است، که به فعّالیّتهای پُرشور خود، چه در زمینه‌های علمی، چه در زمینه‌های فرهنگی، چه در زمینه‌های ورزشی، چه در زمینه‌های تولیدی، سرگرم هستند و اشتغال دارند، کارهای نو و ابتکارهای نوی را دارند ارائه میدهند و برای آینده‌ی کشور ذخیره فراهم میکنند.

 حرکات مؤمنانه‌ای که اشاره کردم، مراد، جلسات دینی پُرشور و گرم و گیرایی است که در سرتاسر سال وجود داشت؛ مربوط به مسائل ائمّه (علیهم‌السّلام)، مربوط به مسائل مهمّ دینی، از اعتکافها و عبادتها و ماه رمضان و پیاده‌روی اربعین و جلسات مهمّ عاشورا و دهه‌ی محرّم؛ اینها نقاط مثبت و شادی‌آفرین کشور ما و برای ملّت ما است.

 تلخی‌ها و سختی‌‌ها عمدتاً مربوط به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است؛ طبقات متوسّط و ضعیف در طول سال درگیر این مشکلات بودند و همچنان هستند؛ چون از وضع مردم مطّلع هستم، لذا تلخی را با همه‌ی وجود حس میکنم؛ تلخی کامِ مردم، بخصوص مردمِ ضعیف و فرودست و طبقات ضعیف که مربوط به مسائل اقتصادی و مشکلات اقتصادی است، مثل گرانی، مثل بیکاری، مثل آسیب‌های اجتماعی که آنها هم عمدتاً منشأ اقتصادی دارند؛ مثل تبعیض‌ها و نابرابری‌ها.

 خب، همه‌ی ما مسئولیم؛ هم پیش خدای متعال، هم پیش ملّت بایستی پاسخگو باشیم. من در سال «اقدام وعمل» -که سال ۹۵ بود- از مسئولین محترم خواستم که ستادی برای اقدام و عمل تشکیل بدهند و تشکیل دادند؛ کارهای خوبی هم خوشبختانه انجام گرفت که گزارش آن را به ما دادند؛ لکن آنچه انجام گرفته است، با آنچه مورد انتظار مردم و مورد انتظار ما است، فاصله‌ی زیادی دارد. در سخنرانی(۲) توضیح خواهم داد که بعضی از شاخصها و آمارهایی که ارائه میشود از مقامات مسئول، آمارهای مثبتی است؛ بعضی هم که از طرف خود مسئولین ارائه میشود، آمارهای منفی است؛ اینها را در مجموع بایستی مشاهده کرد.

 اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است؛ این مجموعه اگر فقط در زیر نام اقتصاد مقاومتی مورد توجّه قرار بگیرد، ممکن است چندان منشأ اثر نباشد؛ من علاج را در این میبینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه‌ی کلیدی و مهمّی یک فصلی از زمان را قرار بدهیم، و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه‌ی همّت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند؛ به نظر من علاج در این است که این نقطه‌ی کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم. به اعتقاد من این نقطه‌ی کلیدی عبارت است از تولید، تولید داخلی؛ و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است. اگر ما توانستیم روی این دو نقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصوّر این است که کار به‌میزان زیادی جلو خواهد رفت و موفّقیّتهای چشمگیر و محسوسی پیش خواهد آمد. من در سخنرانی ان‌شاءالله خصوصیّاتی را که بر این دو نقطه‌ی کلیدی و اساسی مترتّب است توضیح خواهم داد؛ لذا من شعار امسال را «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» قرار میدهم؛ یعنی اقتصاد مقاومتی عنوان کلّی است، بعد تولید و اشتغال؛ این مجموع نقاطی است که بایستی همه بر روی آن متمرکز بشوند. مطالبه‌ی من و مطالبه‌ی مردم از مسئولین عزیز و محترم این است که بر روی این دو نقطه متمرکز بشوند و کارها را با برنامه‌ریزی انجام بدهند و ان‌شاءالله در پایان سال نتایج آن را بتوانند به مردم گزارش کنند.

 امیدواریم که همه‌ی شما در تحت عنایات حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) و با دعای ارواح مطهّر شهیدان و امام بزرگوار، سال شاد و خوش و همراه با امنیّت و رفاهی را برخوردار باشید و با خود داشته باشید.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته

[ يكشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۶، ۰۹:۴۹ ق.ظ ] [ حسین پودینه ]

[ ۰ ]